Van proclamatie naar Colombia

Na hun proclamatie gaan veel studenten feesten, uit eten of een job zoeken, maar niet allemaal. Toen Lies De Middeleer afstudeerde als master in de taal- en letterkunde Engels en Italiaans, vertrok ze naar Colombia. Ze verblijft er al sinds september, en blijft nog tot begin juni. Een volledig schooljaar, dus. Dat is niet toevallig: ze geeft er namelijk vrijwillig Engelse les aan een middelbare school in San Martin, een dorpje zo'n 120 kilometer van de hoofdstad Bogota. Dat doet ze via het intercultureel uitwisselingsprogramma AFS. Zij bieden mensen de kans om in een ander land te studeren of vrijwilligerswerk te doen, waaronder Engels doceren in Colombia. Aan de lokale leerlingen geeft ze vooral lessen in uitspraak en taalvaardigheid, die ze overigens volledig zelf mag inrichten. Verder assisteert ze ook de andere leerkrachten. Dit doet ze door haar collega's bij te staan tijdens hun eigen lessen, maar ook door zélf Engelse les te geven aan de andere docenten.

De keuze voor Colombia kwam er niet alleen voor het lesgeven. Lies wou namelijk al langer naar Zuid-Amerika om er Spaans te leren. Daarmee vult ze dan ook de uren wanneer ze geen lesgeeft, rondreist of de lokale cultuur en keuken leert kennen. Lies raadt het andere mensen dan ook aan om op uitwisseling te gaan. Het is de snelste manier om een nieuwe taal te leren en je wordt ondergedompeld in een nieuwe cultuur, wat bijvoorbeeld op reis niet zo is. Je maakt er vrienden van over heel de wereld en de mensen daar zijn je enorm dankbaar dat je als vrijwilliger komt helpen.