Studeren met muziek: welk genre is het productiefst?

Waren je examenresultaten vorig semester slecht? Misschien valt dat wel te wijten aan de muziek waarmee je studeerde. Scan de QR-code en test voor jezelf bij welke muziekstijl je concentratie het hoogst is.

Rustige Popmuziek

Deze popliedjes hebben een rustige beat, waardoor je niet snel wordt afgeleid. Volgens een onderzoek van Spotify in samenwerking met psychologe Emma Gray boost popmuziek je creativiteit. Dit komt doordat de rechterhelft van je hersenen wordt gestimuleerd. Volgens het onderzoek zou dit genre dan ook ideaal zijn voor taalvakken. Het nadeel is wel dat je na een tijdje waarschijnlijk deze nummers begint mee te zingen. Wanneer je daarmee start, is het aangeraden om door te gaan naar het volgende genre. Ook zijn deze liedjes niet aan te raden als je liefdesverdriet hebt. In dat geval zal je meer wenen om je ex dan studeren. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Soft Rock

Dit genre heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als popmuziek. Volgens het hiervoor vernoemde onderzoek van Spotify stimuleert ook emotionele rock de rechterhelft van de hersenen. Net zoals popmuziek zal het dus de creativiteit een boost geven. Ook ideaal voor taalvakken. Het zou kunnen dat je door één van de nadelen van popmuziek bij dit genre terechtgekomen bent. Ging je over naar soft rock omdat je onze popliedjes afschuwelijk vond, dan ben je misschien nu wel bij het juiste genre beland. Maar indien je hier terechtkwam omdat je begon mee te zingen, is er minder goed nieuws: deze klassiekers zullen je waarschijnlijk ook overhalen om na een poosje met karaoke te beginnen. Naar het volgende genre dus!

Klassieke muziek

Een groot voordeel van klassieke muziek is dat het vooral instrumentaal is. Jezelf afleiden met lyrics opzoeken en meezingen is dus niet mogelijk. Daarnaast kunnen de zachte geluiden van een piano of viool je examenstress verlichten: als je geruststellende muziek luistert, vertraagt je ademhaling en maakt je lichaam gelukshormonen aan. Let wel op vooraleer je een willekeurige afspeellijst aanklikt om je studiesessie te begeleiden. Sommige klassieke muziek is immers helemaal niet zo rustig. De 'Ouverture 1812' van Tchaikovsky – met letterlijke kanonschoten op het einde – zal je eerder een hartaanval geven dan de vredige atmosfeer die je zocht. Anderzijds bestaan er veel composities die zo kalm zijn dat ze je in slaap zouden kunnen wiegen.

Techno

Dit genre is voor de mensen die op dit moment liever op de dansvloer zouden staan. Het zal dan ook niet makkelijk zijn om op je stoel te blijven stilzitten. Gelukkig zijn er ook heel wat voordelen aan studeren met technomuziek. Net zoals bij klassieke muziek is het hier niet mogelijk om jezelf af te leiden met liedjesteksten (natuurlijk moet je dan wel een afspeellijst kiezen met techno zonder tekst). Het is misschien wel de crazy versie van klassieke muziek. Door het snelle ritme zal je een goed tempo behouden tijdens het leren. Techno maakt je heel energiek. Je zal dus ook minder snel in slaap vallen op je boeken. Ook maakt deze muziek je niet zo emotioneel. Extra tip: drink hierbij een koffie of Red Bull, dan sta je helemaal scherp.

Lofi

Lofi is een hip muziekgenre, herkenbaar door de trage tempo's en een warme sound. Soms zijn lofi-nummers opgenomen met ruis of andere imperfecties. De muziek is kalmerend en perfect om de stilte te vullen terwijl je studeert. Omdat er ook geen of weinig lyrics zijn, heeft lofi dus dezelfde goede eigenschappen als klassieke muziek. Dat dit genre erg populair is onder studenten wordt onder andere bewezen door het YouTubekanaal Lofi Girl. Daar worden al jaren 24/7 lofibeats gestreamd met groot succes. De livestream 'beats to relax/study to' heeft op elk moment van de dag tienduizenden luisteraars. Een aanrader!

Rap

Er bestaan veel stijlen binnen rap, van grime tot gospelrap. Sommige soorten rap hebben eigenschappen die de concentratie kunnen bevorderen. Monotone stemmen of repetitieve melodieën zullen je niet afleiden. Sommige rapnummers hebben ook een motiverende of inspirerende inhoud. Een groot minpunt van rap is dat tekst er een belangrijk deel van uitmaakt. Misschien geeft Notorious B.I.G. je wel het zelfvertrouwen om eindelijk aan dat moeilijke vak te beginnen, maar voor je het weet schuif je je boeken aan de kant om de lyrics uit je hoofd te leren.

Conclusie

Muziek die rustig is en weinig tekst bevat, verhoogt voor veel studenten de concentratie. Klassieke muziek en lofi zijn daardoor logische keuzes. Techno is een goed alternatief wanneer je wat meer energie nodig hebt. Ook genres mét tekst kunnen je helpen bij het studeren, maar daarbij is het risico op afleiding wat hoger. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je studeert met muziek waar je graag naar luistert. Je lichaam maakt dan namelijk dopamine aan. En met een goed humeur zal je altijd beter kunnen studeren. Veel succes!