Houdbaarheidsdatums: een complot?

Met de komst van de blok ontdekken studenten wederom lang vergane schatten in de donkere en moeilijk te bereiken krochten van hun keukenkasten. Deze schatten staan vaak ook bekend als de ik-zal-dat-maar-kopen-voor-als-ik-'ns-zonder-eten-zitnoedels of de ah-juist-dat-zit-nog-in-die-guidozakpasta's en -soepjes.

Des te meer de blok vordert en studenten eindelijk achter hun lang vermeden lesopnames kruipen, des te vaker er twijfels over de geldigheid van de gepasseerde houdbaarheidsdatums van deze snelle maaltijden opduiken. Gents professor Ajekie Nudels poogde vorige week in een Amerikaanse podcast een antwoord te bieden op deze twijfels: "Ik begrijp de sceptische houding van de studenten volledig. Ik heb in België zelfs gezien hoe ze onder hypnose die datums verzonnen!" Verder roept professor Nudels studenten op tijd te besparen en de vervallen maaltijden gewoon uit te proberen.

Rector Rik Van de Walle heeft duidelijk gemaakt zich te willen distantiëren van deze uitspraken: "Studenten zouden gezonde maaltijden moeten consumeren die niet dreigen van hun bord te kruipen." Omwille van het omvangrijke aantal bescheten studenten adviseren monitoraten van de UGent vervallen etenswaren "gewoon weg te gooien". Verder raadden experten ook aan de controversiële spaghetti van de brug te mijden. "Zelfs zonder een vervallen houdbaarheidsdatum is het een risico om die te eten."