Deze studenten zijn klaar om hun ouders teleur te stellen tijdens de examens

Het is alweer december en de examens staan voor de deur. Tijd dus om die syllabi bijeen te rapen en die handboeken af te stoffen. Sommigen weten echter al lang dat ze in januari reddeloos verloren zijn. Ziehier Stijn en Sterre: teleurstellingen in spe.

Bij sommige mensen kan je met één blik in de ogen zien dat ze geboren zijn om anderen teleur te stellen. Stijn (22) is zo iemand. Wanneer hij spreekt, kan je in zijn stem de doodsreutels van dromen en ambities horen.

Stijn filosofeert

Stijn studeert Taal- en Letterkunde. Hij koos voor de talen Engels en Frans omdat hij "dat al wat kende vanuit het middelbaar." Dat totaal gebrek aan ambitie werd de rode draad doorheen zijn studentenleven. Dat zijn niet onze woorden, maar die van zijn moeder. "Hij legt de lat systematisch heel laag, maar dat zijn we al gewoon", vertelt zij. "Hij had echt talent genoeg om een richting met toekomstperspectief te kiezen, maar vreesde dat hij daarin te hard zijn best zou moeten doen."

In zijn eerste jaar haalde Stijn nog hoge punten, maar nu hij in zijn laatste bachelorjaar zit, lijkt hij ook dat opgegeven te hebben. "Uiteindelijk is dat ook gewoon schoolkennis", oppert Stijn. "Echte kennis doe je op tijdens lange caféavonden wanneer je met vrienden aan het filosoferen slaat. Die wrijving van ideeën levert vonkjes kennis op waar je je op kille winteravonden aan kan warmen", glimlacht Stijn, die duidelijk erg tevreden is over zijn pretentieuze metafoor. Hij heeft dit semester nog geen enkele les bijgewoond. Stijn ziet echter geen reden tot paniek: "Een tien is genoeg en augustus bestaat ook nog." Hij bestelt nog een whiskeytje en valt de wildvreemden die hij zijn vrienden noemt lastig met een nieuw, revolutionair filosofisch inzicht.

Sterre geeft studieadvies

Eerstejaarsstudent Rechten Sterre (18) heeft een heel andere manier gevonden om haar toekomst te vergooien: "Toen de prof aan het begin van het jaar zei dat slechts een op de drie van ons naar het tweede jaar zou doorgaan, wist ik meteen hoe laat het was." Sterre observeerde in de eerste weken grondig haar medestudenten en kwam tot een duidelijke conclusie: "Het zijn allemaal idioten. Ze komen braafjes naar elke les, maken notities en stellen vragen aan de prof. Iedereen weet toch dat echte rechtenstudenten zelfstandig leerstof verwerken?"

"Als toekomstig topadvocaat is het belangrijk om je netwerk goed te verzorgen."

– Sterre, rechtenstudente

Of ze al gestudeerd heeft? "Nee, zot (lacht), daar dient de blok toch voor?" Sterre heeft belangrijkere bezigheden: "Ten eerste heb ik een heel druk sociaal leven. Als toekomstig topadvocaat is het belangrijk om je netwerk goed te verzorgen." Dat netwerk bevindt zich grotendeels in de Overpoort. "Je moet business en pleasure een beetje kunnen combineren, anders ga je als jurist binnen de kortste keren ten onder aan een burn-out. Gelukkig heb ik een vriendengroep gevonden die ook matuur genoeg is om dat te beseffen."

Sterres tweede grote bezigheid is haar studentenjob. "Wat ik daarmee verdien, investeer ik in crypto", knikt ze ernstig. "Ik heb echt wel genoeg TikToks van geslaagde zakenmensen gezien om te beseffen dat dat de toekomst is." Voorlopig had Sterre nog weinig geluk, maar ze weet zeker dat ze net op een goudmijntje is gestoten. "Ik ben er vroeg genoeg bij. Dit levert mij gegarandeerd miljoenen op wanneer de mainstream het potentieel ervan ontdekt." Vijf minuten later is Sterre bleek weggetrokken en vraagt ze of we geen goedbetaalde studentenjob kennen.