"Als ik niet op mijn fiets zit, zit ik achter mijn bureau"

Terwijl de meeste studenten politieke wetenschappen hopen op een mooie carrière als politicus of journalist, heeft Simon Van Elslander een heel andere toekomst in gedachten. Zijn droom? Profwielrenner worden. Dankzij zijn topsportstatuut kan hij studie en sport combineren.

Het is weinigen gegeven om daarvoor de benodigde discipline op te brengen. "Het is belangrijk om een goede planning te maken. In het eerste jaar was dat wel even zoeken. Soms is dat lastig omdat je weinig tijd hebt om andere dingen te doen. Als ik niet op mijn fiets zit, zit ik achter mijn bureau. En omgekeerd ook."

Door deze drukke agenda heeft hij helaas amper overschot om te genieten van het moois dat Gent te bieden heeft. "Aan het klassieke studentenleven kan ik enkel deelnemen van oktober tot december. Tijdens het wielerseizoen, dat loopt van februari tot eind september, drink ik geen alcohol en blijf ik nooit laat op. De focus ligt altijd op de wedstrijd van volgend weekend. Als ik in de drive van het seizoen zit, mis ik dat niet. Dan ben je met andere zaken bezig."

Toch blijft Simon met beide benen op de grond staan. "Een diploma halen blijft plan A. In de sport heb je een te grote onzekerheid om door te breken. Een diploma geeft extra zekerheid in je leven. Als coureur worden dan niet lukt, kan je alsnog plezier vinden in iets anders. Studies staan sowieso altijd op de eerste plaats."

Hij hoeft niet lang na te denken over welke koers hij het liefst zou winnen. "De Ronde van Vlaanderen natuurlijk! Al heeft Parijs-Roubaix ook een speciaal plekje in mijn hart."

Bericht:
Super trots op mijn kleinzoon, ongelooflijke inzet 24/7 hopelijk dit seizoen wat minder tegenslag in de koers, en mooie resultaten op de unief.

Bericht:
Mooi gezegd en de waarheid alles voor school en de koers

Bericht:
Zo kennen we je, Simon !!

Bericht:
Heel veel succes met alles