Studenten en hun planten: een diepgewortelde liefde

Ondanks dat het gemiddelde kot de uitstraling heeft van een kille doos vol afval, kiezen veel studenten ervoor om hun leven met flora op te fleuren. Wat zit daarachter? We vroegen het aan studenten met groene vingers en een nog groener hart.

Opfleuren en opkleuren

"Planten zijn een superfijne manier om je kot aan te kleden. Het zijn groene en gekleurde schoonheden waarmee je je ruimte kan delen", weet Judith. Zij deed haar liefde voor planten op tijdens de eerste coronagolf, toen ze die van een vriend water ging geven. Nu heeft ze er vijftien, waaronder Julio, de Gigantische Huiskamerplant. "Door omgeven te zijn door vrienden met een plantenpassie, heb ik zelf mijn eerste stekkies in huis gehaald." Ze raadt mensen dan ook aan om stekjes te maken van hun planten en deze met vrienden en andere plantsympathisanten te ruilen.

"Ik denk dat veel studenten kiezen voor planten omdat het een simpele en relatief goedkope manier is om een kamer gezelliger te maken"
– Kato

Bij Isa ligt de origine van haar verzameling van wel 53 exemplaren ook in de tijd van corona. "Tijdens de elkaar steeds opvolgende lockdowns is het vrij snel ontspoord, deels omdat je van sommige planten stekjes neemt en die zich blijven vermenigvuldigen." Zij geniet van de sfeer die planten met zich meebrengen. "Veel planten in een ruimte brengen echt rust, hoewel té veel planten een ruimte ook echt druk maken. Het is een kwestie van de juiste balans vinden."

Julio

Kato ziet in hun opfleurend karakter een mogelijke oorzaak voor de diepgewortelde band tussen studenten en hun vegetatieve vrienden: "Ik denk dat veel studenten kiezen voor planten omdat het een simpele en relatief goedkope manier is om een kamer gezelliger te maken." De bron van haar eigen verzameling kan hier dan ook gevonden worden. "Ik ben begonnen met planten verzamelen en verzorgen voor de esthetiek, en blijven gaan omdat ze een ruimte kunnen opleven en rust brengen. Ik heb ook een hoop luchtzuiverende planten, wat echt wel goed is op een stoffig kot."

Een gelijkaardige motivatie voor het houden van planten vinden we bij Nina: "Omdat ik een kamer gewoon gezelliger vind als er een plantje staat. En planten op je kamer hebben is gezond, zeker als het planten zijn die luchtzuiverend zijn. De planten verzorgen vind ik zelf niet zo leuk, maar ik neem het er graag bij."

Laat het groeien

Toch reikt het nut van het gewas verder dan enkel decoratie en luchtfiltering. "Ik denk dat planten voor veel mensen gewoon een leuke hobby is", gaat Nina verder. "Het is wel leuk om te weten dat jij een levend ding ook echt levend houdt." Voor Judith is het houden van planten zelfs therapeutisch: "Ze verzorgen heeft iets weg van een ritueel. Je hebt een miniverantwoordelijkheid om een organisme in leven te houden. Die is niet zodanig groot dat het stress bezorgt. Daarenboven zie je de planten groeien, en dat geeft mij het gevoel dat mijn planten met mij meeleven."

Voor Lieke, wier collectie van 25 planten begon bij een stage in een plantenwinkel, staat dat ook centraal: "Het leuke aan planten hebben en verzorgen is dat ze groeien en bloeien. Als ze dat niet doen, vind ik het ook niet zo'n leuke hobby meer." Toch wilt Lieke andere plantenouders meegeven dat het oké is als een plantje sterft. Haar eerste plant, een meterslange Scindapsus, heeft het ondertussen ook begeven. Als je toch bezorgd bent om een plantje dat richting de eeuwige jachtvelden lijkt te gaan, weet Anaïs raad: "Als je planten er een beetje dood uitzien, zet ze eens buiten. Daar kikkeren ze soms van op."

Tips & Trifolia

Stel dat je zo'n kamper vol groene en andersgekleurde organismes hebt staan, hoe zorg je er dan voor dat die plantjes gelukkig blijven? Volgens Kato helpt het om wat achtergrondkennis te hebben: "Als je voor de aankoop genoeg weet over de plant, vooral wat de plant nodig heeft, kan je weinig mis doen."

"Als er eentje dood gaat, maakt dat jou geen slecht mens"
– Isa

Voor diepgaander advies moeten we bij Isa zijn: "Als je iemand bent die z'n planten vergeet: zet het in je agenda. Als je een overenthousiaste plant parent bent: stop met je planten zoveel water te geven. Ze geven het vaak zelf aan als ze dorst hebben, en de grond is meestal beter te droog dan te nat. Pas op met tochtige ramen en droge lucht van chauffages. Verplaats je planten niet te vaak. Controleer af en toe of ze geen beestjes hebben, maar wees niet te obsessief. Als er eentje dood gaat, maakt dat jou geen slecht mens, hé."

Voor wie zijn notitieboekje al bovengehaald heeft om al deze handige tips paniekerig te verwerken, biedt Nina rust: "Je moet het allemaal niet te serieus nemen. Planten overleven ook gewoon in het wild, dus als je eens vergeet water te geven of juist teveel water geeft, zal het waarschijnlijk wel goed komen met je plant."

Populier Populares

Wanneer we de plantenouders vragen naar hun favoriete kind, lopen de voorkeuren sterk uiteen. Waar Anaïs het heeft voor de kamervullende blauweregen, zijn Kato en Isa meer te vinden voor de pothos, of drakenklimop. Voor Isa wisselt de positie van favoriet echter op basis van wie haar het minste moeite bezorgd. De pothos moet de spotlight op dit moment dan ook delen met de Philodendron scandens micans. Judith verkiest haar kamerplant en -genoot Julio. Lieke heeft dan weer liever de citroengeranium, ondanks de misinformatie over diens mugafwerende krachten, en Nina gaat voor de simpele charmes van de onsterfelijke cactus of sanseveria.

Voor de student die het voordeel van een groene kamer wil, maar de verzorging er niet bij wil nemen, is er natuurlijk een redmiddel. Dries heeft slechts één plant, die dan ook direct als zijn favoriet dient. "Mijn favoriete plant is een plastieken plant, want daar heb je geen werk aan en het is er altijd." Zijn advies richting de eigenaars van levende planten is duidelijk: "Gooi uw echte planten weg en neem een plastieken."

Bericht:
leuk leuk leuk, interessant artiekeltje.