Bougainvillea: het plantenhotel van UGent

Interview met bibliothecaris Paul Buschmann

Welk verhaal zit er achter de naam Bougainvillea?

"Het plantenhotel heet 'Bougainvillea': dat is een plant, maar ook de titel van een roman van Clem Schouwenaars. Bougainvillea is al twee zomers geopend. Ik ben op het idee gekomen tijdens een internationaal congres. Een andere bibliothecaris zei terloops dat ze in de zomer een plantenhotel openen. Ik dacht: 'Dat gaan we ook doen.'"

Hoe zijn die zomers verlopen?

"Deze zomer zijn er ongeveer 150 planten bij ons afgezet. Ik denk dat het gemiddeld twee planten per student waren. In vergelijking met de zomer van '21 was het een héél warme zomer. Ook de luchtvochtigheid was in de bib vaak te laag. Daarom hebben we een intensivecareafdeling ingericht en externe hulp ingeroepen. Op een bepaald moment werd ons aangeraden luchtbevochtigers te plaatsen. Maar ja … boeken gedijen slecht in tropisch klimaat. Uiteindelijk hebben de meeste planten het overleefd deze zomer, op twee hedera's na. Die zijn naar de palliatieve afdeling overgebracht. Ik heb de eigenaar niet gemaild tijdens de zomer, want ik wou haar niet stresseren."

Hoe verloopt dat praktisch?

"Elke plant wordt gelabeld met een code. A-planten staan op het gelijkvloers en krijgen twee keer per week water. B-planten staan op de eerste verdieping en krijgen een keer per week water. C-planten zijn alle uitzonderingen, cactussen bijvoorbeeld. De bibliotheekmedewerkers verzorgen de planten."

Waarom een plantenhotel?

"Het heeft iets symbolisch. Studenten brengen hun kotplanten naar hier. Wij proberen een soort thuis te zijn, a home away from home, een verlengde van hun kot. Dat vind ik mooi."