Kurken trekken zonder kurkentrekker

Goede wijn behoeft geen krans. En als je het internet moet geloven ook geen kurkentrekker. Wij testten realistische en minder realistische huis-tuin-en-keukenalternatieven voor de goeie oude flesopener.

De dagen worden langer en de witte wijn is deze week '3 + 1 gratis'. Wat is er meer nodig om even te ontsnappen aan dat benauwde studentenhokje? De schaarse plekjes gras die nog niet bevolkt zijn door studenten roepen je naam. Werkelijk alles heb je voorzien: een picknickdekentje, plastic bekers die nu al barsten vertonen, kaartspelletjes en uiteraard een gênante hoeveelheid wijn.

Een plots besef is een domper op de feestvreugde: niemand heeft een kurkentrekker mee. De dichtstbijzijnde winkel heeft zijn deuren net gesloten en tot overmaat van ramp is die ene rare vriend die altijd een Zwitsers zakmes meezeult nergens te bespeuren. Je zuurverdiende bacchanaal valt in het water. Of toch niet? De redding is nabij! Er zijn namelijk meerdere manieren om een flesje te kraken. Sterker nog: er zijn zelfs methodes om de kurk eruit te halen met spullen die de modale student gewoon op zak heeft.

Een sleutel

Dat je een deur kan openen met een sleutel weet iedereen. Diverse artikels op het internet beloven ons dat je met een sleutel naar keuze ook een fles wijn kan openen. Wij namen de proef op de som en kozen onze minst geliefde sleutel uit.

Het klinkt te belachelijk voor woorden, dus testten wij het uit

Vervolgens probeerden we de sleutel zo goed als mogelijk in de kurk te duwen. Volgens de vele tutorials op het internet komt nu het deel dat je de sleutel omhoog moet trekken. Zo zou de kurk op magische wijze uit de fles moeten komen. Na enkele pogingen gaven we het op. Ons lukte het helaas niet, maar wij zijn dan ook wel onhandiger dan de gemiddelde persoon.

Een schoen

Een advies dat vaak rondgaat, zowel online als offline, is de fles wijn in een schoen zetten en daarmee tegen een verticaal oppervlak slaan. Het klinkt te belachelijk voor woorden, dus testten wij het uit. Tot ieders verbazing lukt het ook echt om de kurk uit de fles te krijgen. Je moet er wel veel kracht achter zetten om de kurk los te krijgen. Naast een kater krijg je de volgende dag dus misschien ook spierpijn. De methode heeft nog enkele nadelen: iemand moet een schoen opofferen, de wijn is geschud en je ziet er uit als een complete malloot. Maar je fles wijn is wel open!

Een houten lepel

Onze volgende poging doen we met een voorwerp dat standaard in je handtas zou moeten zitten: een houten lepel. We kozen onze sterkste redactrice uit en spraken haar moed in. Vervolgens moest ze met de steel van de houten lepel zo hard mogelijk op de kurk drukken. Volgens diverse artikels zou dit 'een fluitje van een cent' zijn. Normaal gezien zou de kurk op die manier in geen tijd in de fles moeten ploppen. Onze redactrice deed haar uiterste best, maar faalde. De kurk verroerde geen millimeter, en besloot tot onze grote spijt op de fles te blijven zitten.

Een aansteker

Toen was de aansteker aan de beurt. Het idee is dat je de lucht tussen de wijn en de kurk verwarmt, waardoor deze uitzet en de kurk eruit springt. Helaas blijkt er al veel hitte nodig te zijn vooraleer de lucht voldoende uitzet. Daarnaast kan de wind een storende factor zijn, waardoor het aanhouden van de vlam geen evidentie is. Als laatste moet je ook goed opletten dat je de lucht verwarmt, en niet de wijn zelf (behalve als warme wijn je ding is natuurlijk). Wij probeerden het uiteindelijk met drie aanstekers tegelijkertijd, zonder veel succes.

Kurk eruit zuigen

Als je weinig schaamte hebt, heb je niet veel nodig om een fles te kraken. Deze volgende methode valt simpel uit te leggen: probeer de kurk uit de fles te zuigen. Dit is geen tip uit een internetartikel, maar een ingeving van het moment.

Als je weinig schaamte hebt, heb je niet veel nodig om een fles te kraken

Er is, zo hebben we ondervonden, een goede reden waarom deze tip nergens online staat. Het werkt namelijk niet. Helaas is dit dus geen tip om te onthouden, de kurk bewoog echt voor geen meter. Wel levert het leuke foto's op.

Last resort: rondvragen

En als de nood echt heel hoog is, is er altijd nog de optie om gewoon aan andere wijndrinkers te vragen of je geen kurkentrekker kan lenen. Het werkt het best op een drukke locatie – lees: de Coupure of Gras- en/of Korenlei – en als je al wat wijn gedronken hebt, dan is de gêne reeds wat weggeëbd. Het resultaat was bij ons echter teleurstellend: niemand had een kurkentrekker bij. De meesten waren slim geweest en hadden een fles met schroefdop gekocht of hadden zelf een kurkentrekker nodig. De zoektocht leverde ons helaas geen wijn op, maar wel een compliment, dus de missie was niet helemaal tevergeefs.

Conclusie

Na al onze dappere pogingen hadden we helaas bitter weinig wijn. Uit ons volledig wetenschappelijk verantwoord en empirisch onderzoek is gebleken dat de schoenmethode de beste manier is om een fles te ontkurken. Rondvragen bij andere mensen leverde bij ons niets op, maar het is zeker het proberen waard. Je sleutel of aansteker opofferen heeft echter weinig zin en laten we eerlijk zijn, je hebt toch geen houten lepel op zak als je wijn gaat drinken. Onze grootste tip is dus om een fles met schroefdop te kopen.

Schamper is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen of vieze wijn.

Gemiddeld: 4 (2 stemmen)