Een flinterdunne duiding van #MeToo

Grensoverschrijdend gedrag bij mannen

Een wervelwind aan emoties raasde in 2017 door alle huishoudens. Harvey Weinstein, de bekende filmproducent zou zijn positie jarenlang misbruikt hebben om seksueel overschrijdend gedrag te stellen. Een donderslag bij heldere hemel?

Welnee, zo bleek uit de stortvloed van reacties op sociale media. Massaal werden er berichten gedeeld onder de hashtag #MeToo. Duizenden vrouwen kwamen met hun verhaal naar buiten. De rechtzaak rond Johnny Depp is een hot topic in de pers. Zelfs Marlène de Wouters onthulde laatst slachtoffer te zijn geweest. Net als zij wilden velen hun verhaal delen met de wereld en steun bieden aan andere slachtoffers. Het laatste jaar is er wel iets veranderd: ook mannen komen langzaam naar buiten met hun verhalen.

Celebs als motor voor erkenning

Dat Hollywood's finest voor een doorbraak zorgden in de erkenning van het probleem, is niet echt verwonderlijk. Heel wat mensen kijken op naar hen. Ze hebben iets mystiek, iets onaantastbaar. Voor heel wat mensen vervullen ze een voorbeeldfunctie. Als zij zich verlagen tot zulke praktijken is dat wereldnieuws. Bovendien identificeren veel mensen zich met hun idolen. Als ze zelf ook slachtoffer zijn, hebben ze misschien wel sneller de neiging om hun eigen verhaal te delen.

Yanne De Frenne

Sociale media maakten het fenomeen bekend over de hele wereld. De berichten met #MeToo zijn haast niet meer te tellen. Eindelijk heerst het besef dat vele mensen onder deze problematiek lijden, maar er niet altijd voor durven uitkomen ter bescherming van hun job, reputatie of uit schaamte. De socials brachten daar verandering in; sociale media werken emanciperend. Toch is er ook een keerzijde van de medaille.

Door de steun en getuigenissen van andere slachtoffers durven er steeds meer mensen de stap zetten

Waarom nu pas?

Je kan je de vragen stellen: "Waarom komen sommigen daar nu nog mee af?" Vele vrouwen komen pas na tientallen jaren naar buiten met hun verhaal. Er is nu meer erkenning voor het probleem, maar ook de situatie tussen man en vrouw is sterk gewijzigd. De mannelijke norm is niet langer oppermachtig, maar onder impulsen van onder andere het feminisme is er meer gelijkheid tussen man en vrouw. Daarnaast is spreken over trauma's ontzettend moeilijk. Ze spoken jarenlang door je hoofd. Door de steun en getuigenissen van andere slachtoffers durven steeds meer mensen de stap zetten.

Tell the world, Johnny, tell them: 'Johnny Depp, I, a man, I'm a victim, too, of domestic violence' – and see how many people believe or side with you.

Het gaat vaak over vrouwen in verband in deze kwestie, maar ook mannen worden slachtoffer. Waarom komt dit dan minder onder de aandacht? Er heerst nog steeds een groot taboe als het gaat over grensoverschrijdend gedrag en huiselijk geweld bij mannen. Waarom zou een man ooit seks afwijzen? Dan kan hij toch onmogelijk een 'echte' man zijn? Een mogelijke reden is trots. Vele mannen blijven ervan overtuigd dat zij tot 'het sterke geslacht' behoren en dat zij geen slachtofferrol mogen innemen. Bovendien kan meer aandacht voor vrouwelijke slachtoffers er ook voor zorgen dat mannen niet uit de schaduw durven treden. In februari postte TikTok-ster Jack Wright een video op YouTube waarin hij mede-TikTok'ster Sienna Mae beschuldigde van grensoverschrijdend gedrag. Er volgde een golf van medeleven en beschuldigingen. Veel jongens kwamen met gelijkaardige verhalen naar voren.

Gloria Khetchoumian

Eén van de meest actuele voorbeelden is het proces tussen Johnny Depp en zijn ex-vrouw Amber Heard. Daarin werd een audio-opname afgespeeld die bij veel mensen hard aankwam. Heard riep daarbij het volgende: "Tell the world, Johnny, tell them: 'Johnny Depp, I, a man, I'm a victim, too, of domestic violence'  and see how many people believe or side with you." Hoewel het proces een gelivestreamd brood-en-spelen is geworden, geeft de massale steun aan Depp een belangrijk signaal. Mannen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld en grensoverschrijdend gedrag: wij geloven jullie wél!

Ben je zelf slachtoffer, dan kan je steeds terecht bij de anonieme chat- of telefoonlijn 1712 voor een luisterend oor en vragen omtrent geweld, misbruik en mishandeling.

Gemiddeld: 4 (3 stemmen)

Bericht:
Jammer dat een belangrijk thema (huiselijk geweld tegen mannen) hier voor de zoveelste keer gelinkt wordt aan een zeer complex proces, zoals dat tussen Heard en Depp. Als er veel duidelijkere voorbeelden zijn (je haalt zelf het voorbeeld van Mae en Wright aan, dat veel meer clear cut is), dan snap ik persoonlijk niet waarom je verwijst naar een nodeloos complex proces en bijdraagt aan de demonisering van Heard. Nu lijkt het alsof je een belangrijk maatschappelijk thema gebruikt om Heard nog eens extra de grond in te boren. Daarbij verzwijg je nu alle aanklachten tegen Depp, die beschuldigd wordt van seksueel, verbaal en fysiek geweld. Jammere zaak.