Deel een step

Deelsteps in Gent

Na lang wachten hebben we in Gent eindelijk deelsteps. Wij testten ze uit, zodat u dat niet hoeft te doen.

Euforie alom! De deelstep is geïntroduceerd in Gent. Gent zou echter Gent niet zijn mocht de stad er niet zijn eigen draai aan geven. De steps werken dus niet helemaal hetzelfde als die in Brussel en Antwerpen. Deze redacteur testte het systeem de voorbije maand grondig uit. Voor de onderzoeksjournalistiek. Niet omdat hij te lui was om te fietsen.

HB

Het systeem van de deelstep is simpel. Op verschillende plaatsen in de stad kan je de steps vinden (meestal op het voetpad, in een fietsenstalling, enzovoort). Via een app op je telefoon scan je een QR-code waarmee je de step kan ontgrendelen en vertrekken. Wanneer je op je bestemming aankomt, duid je via de app aan dat je rit gedaan is, waarna het bedrag van je rekening wordt afgetrokken. In Gent worden de deelsteps beheerd door het Belgische bedrijf Hoppy. Zij baten ook deelstepsystemen uit in Mechelen en Sint-Niklaas. Andere systemen, zoals Bird of Lime, laat het Gentse stadsbestuur niet toe. Opvallend is dat deze in Antwerpen en Brussel, maar ook in andere grote Europese steden wél toegestaan zijn. Een belangrijk verschil met andere systemen is dat je in Gent de deelstep niet zomaar overal mag achterlaten, maar slechts in verschillende parkeerzones.

The good

Als je fietsen haat en op een eindje van je campus woont – zoals yours truly – kunnen deze steps een ware gift zijn. Aan een maximumsnelheid van 25 km/u zoef je van kot naar campus, zonder enige fysieke inspanning. Ook de verschillende heuvels in Gent kan de step met weinig moeite aan. Op de Sint-Kwintensberg puften we bijvoorbeeld met een snelheid van 16km/u naar boven. Het feit dat je er wel uitziet als een enorme luiaard ten opzichte van stervende, zwetende fietsers, moet je er helaas wel bij nemen.

Straten met klinkers zijn plaatsen waar deelsteps vrezen te komen

Voor een ritje van 5 minuten betaalden we gemiddeld tussen de € 2,5 en € 3,5. Ter vergelijking: een M-ticket van De Lijn kost € 2,5. Daarnaast kan je via de app makkelijk zien waar er steps zijn en – belangrijk detail – hoe vol hun batterij nog zit. Betalen kan je via Bancontact of Google Pay. 

The bad

Gent is misschien niet ontworpen voor de deelstep, maar de deelstep is zéker niet ontworpen voor Gent. Zeker in het oude centrum zijn de straten bezaaid met klinkers, die ook niet allemaal even vast zitten. Je deelstep zal er rammelen als een flipperkast, maar blijft wel dapper doorrijden. Straten met klinkers zijn dan ook plaatsen waar deelsteps vrezen te komen, en we raden een ritje door het historisch centrum dan ook af. Eigenlijk zijn asfaltwegen de enige wegen waar je echt comfortabel kunt rijden, waardoor je opties serieus beperkt worden. Soms stopt het asfalt ook gewoon en gaat de weg verder met klinkers. Afstappen en de step te voet meenemen is dan je enige optie. Ook had ik meermaals een step die duidelijk enkele klinkerritjes achter de rug had, wat leidt tot een rit met een step die verdachte geluiden maakt en niet zo comfortabel meer rijdt. 

Een minder negatief punt is dat, ondanks zijn gemak, je er nog steeds een beetje onnozel zal uitzien. De steps zijn fel muntgroen geschilderd, dus je valt gegarandeerd op in het straatbeeld. In een fietsstad als Gent schreeuw je op de step dan ook non-verbaal: "Ik ben te lui om te fietsen!"

The ugly

Het grootste nadeel van de deelstep is echter het lage aantal parkeerplekken. Er zijn in totaal een handvol parkeerplaatsen waar de app je legitiem een rit laat afsluiten. Ik had het geluk dat er toevallig net eentje aan mijn kot is, en ook aan studentenrestaurant De Brug kan je je step achterlaten. Grote zones in Gent blijven echter parkingwoestijnen. Zo kan je in het centrum je step alleen aan de Kouter achterlaten. De buurten Vrijdagsmarkt-Sint-Jacob-Vlasmarkt hebben helemaal geen parking, terwijl de steps na een avondje uit – wanneer tram en bus niet meer rijden – net erg handig zouden kunnen zijn. Als je step niet veel batterij meer heeft en plots uitvalt, zit er ook niet anders op dan de step te voet meenemen naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats. 

Ondanks het gemak, zal je er nog altijd onnozel uitzien

Dat probleem is iets waar het bedrijf weinig aan kan doen. Stad Gent wil nu eenmaal geen systeem waar men de steps eender waar kan achterlaten. Dat valt tot op zekere hoogte nog te begrijpen aangezien steps in Antwerpen en Brussel op de meest wanordelijk manieren worden achtergelaten. Langs de andere kant kunnen de steps nu enkel worden achtergelaten op parkeerplaatsen die zich op privéterrein bevinden –  die worden aangeboden uit goodwill van het bedrijf of de organisatie van wie die parking is. Stad Gent staat dus bijvoorbeeld ook niet toe dat enkele fietsenstallingen ook parkeerzones worden voor deelsteps.  

HB

Een ronduit gevaarlijk kenmerk is dat de step geen richtingsaanwijzers heeft. Dat klinkt misschien niet helemaal vreemd, aangezien een fiets deze ook niet heeft. Op een step heb je echter een stuk minder evenwicht en moet één hand ook steeds de gashendel indrukken; op een lichte helling val je anders namelijk direct stil. Even je arm uitsteken is dus niet altijd een evidentie. Op corridors met veel fietsers zorgt dit dan ook voor enkele gevaarlijke situaties waar je soms noodgedwongen de pas moet afsnijden.

Nog geen stemmen

Reacties

Bericht: 
Kan ik bij jullie een step huren? Aan welk tarief? Groetjes

Reactie toevoegen