Everything UK

Brits festival neemt Gent over

Brexit wie? Van 10 tot 21 mei verandert Gent in ieders favoriete eigenzinnige eiland. 'Everything UK' brengt het Verenigd Koninkrijk dichter bij de EU dan dat het Noord-Iers Protocol ooit deed. Hier alvast vier onmisbare events. Oi mate!

Pete Doherty

Deze levende legende heeft besloten nogmaals voet aan wal te zetten aan het Gentse vasteland. Met zijn bands The Libertines en Babyshambles bepaalde hij het geluid van de Britse rockscene in het begin van deze eeuw. Na jaren sex, drugs and rock 'n' roll waant de nu nuchtere Doherty zich in rustiger oorden. Het duistere geluid van voorheen maakt plaats voor kabbelende indierock, met duidelijke knipogen naar The Smiths en jaren 60 pop. In zijn laatste album 'The Fantasy Life of Poetry & Crime' bundelt hij de krachten met Franse muzikant, componist en producer Frédéric Lo. Het album straalt zijn gevonden rust uit, maar geeft ook een plek aan Doherty's demonen. Op 11 mei presenteert Doherty zijn album in de Handelsbeurs. Nog niet uitgedanst? In de Charlatan kan je terecht voor een avond vol Britse bangers op London Calling. Muziekliefhebbers aller landen, verenigt u!

Limbo is wat er gebeurt wanneer een vrolijke Wes Andersonfilm per ongeluk in een verkeerde – heel erg grauwe – realiteit terechtkomt

Limbo

Ook cinemaliefhebbers komen aan hun trekken op Everything UK. Vrijdag 13 mei opent Sphinx Cinema zijn deuren voor Ben Sharrocks warm onthaalde 'Limbo'. Op een geïsoleerd Schots eiland wacht een groep vluchtelingen en asielzoekers op respons op hun asielaanvraag. De premisse klinkt dieptreurig, maar de personages geven kleur en hoop in een trieste situatie. Van een melancholische Syriër met een oed, gespeeld door Amir El-Masry, tot een Afghaanse man wiens grootste droom is in Freddy Mercury's voetstappen te treden. De kleurrijke cinematografie van 'Limbo' staat in contrast met de zware problematiek die het aankaart. Sharrock weet machteloosheid en woede op een meesterlijke manier te balanceren met eeuwige menselijkheid en humor. 'Limbo' is wat er gebeurt wanneer een vrolijke Wes Andersonfilm per ongeluk in een verkeerde – heel erg grauwe – realiteit terechtkomt.

Pride and Prejudice

Op 14 mei stelt Sphinx Cinema zijn deuren open voor de gatewaydrug van elke student Engelse letterkunde: 'Pride and Prejudice'. Elizabeth Bennet heeft besloten dat ze enkel wil trouwen voor de liefde, wat geen gemakkelijke opgave is voor een vrouw in 19e-eeuws Engeland. Als er echter iets is dat Elizabeth typeert, is het haar eigenwijsheid. Wanneer ze Fitzwilliam Darcy ontmoet, kan ze er niet veel goeds over zeggen. Voor haar is hij een stijve hark met weinig gevoelens. Voor hem is haar familie niet hoogstaand genoeg. Doorheen het verhaal moeten Elizabeth en Mr. Darcy hun eigen trots en vooroordelen over de ander overkomen om elkaar te leren zien voor wie ze echt zijn. Hoewel deze intro leest als die van een of ander stationsromannetje, gaat 'Pride and Prejudice' over fundamentele thema's van de condition humaine. Wanneer gaat de eigen trots over in blinde koppigheid? Hoe overkomen we vooroordelen tegenover de ander? Mr. Darcy brengt trouwens ook taart mee. Een afternoontea mét 'Pride and Prejudice'? Elke taal- en letterkundige is momenteel aan het gillen.

Girls go BOOM!

Er is ook een hele resem ijzersterke Britse documentaires van vrouwelijke regisseurs te zien. Er is het aangrijpende portret van een Nepalees meisje dat documentairemaakster wordt – 'I Am Belmaya' van Sue Carpenter en Belmaya Nepali – maar ook het gekke 'Keyboard Fantasies' van Posy Dixon over de muziek van zwarte transman Glenn Copeland, die door een Japanse hipster ontdekt wordt na een decennialange negatie van zijn bestaan. Daarnaast is er ook het sterke portret van Poly Sterene, 'I Am a Cliché' van Celester Bell en Paul Sng. Feministisch collectief Girls go BOOM organiseert een lezing over representatie in de kunst op zondag 15 mei in Theresia. Niet enkel de aanwezige regisseurs, maar ook het WANDA Collective, REPRESENT en Female Takeover zullen de dialoog aangaan. WANDA Collective is een onafhankelijke actiegroep van regisseuses die vrouwen probeert te verenigen in de strijd tegen institutionele ongelijkheid binnen de Vlaamse en Brusselse audiovisuele sector. Ze streeft naar een inclusief filmlandschap. Daarnaast is er ook REPRESENT, zij strijden voor meer representatie van ondervertegenwoordigde groepen in de Belgische audiovisuele sector. Female Takeover is een multidisciplinair kunstcollectief van jonge vrouwen dat zusterschap binnen de kunstsector wil versterken. Dat wordt ongetwijfeld een emancipatorisch weekendje.

illustratie door Hannes Blockx