Eurovisiesongfestival en geopolitiek

Volgende week is het weer zover: Europa verenigt zich massaal rond de kijkbuis en bereidt zich voor om met een kritisch oor te luisteren naar kitscherige muziek. Speelt politiek echter geen belangrijkere rol dan muziek op het songfestival?

Al jaren lang zijn opvallende kostuums en geplaybackte instrumenten vaste waarden op het Eurovisiesongfestival, zo ook geopolitieke overwegingen bij het stemmen. Zo weten we al langer dat er niet per se op talent gestemd wordt, dan wel op buurlanden en politieke underdogs.

Heb uw naaste lief als uzelf

Het is algemeen geweten dat buurlanden stemmen op buurlanden. Dit zien we, onder andere, in de Benelux en de Balkanlanden. Hoe slecht België het ook doet (kuch kuch Hooverphonic), wij kunnen altijd rekenen op de barmhartigheid van onze noorderburen. Op hun beurt kunnen zij ook altijd op onze stem rekenen. Ook al doet Luxemburg al een tijdje niet meer mee aan het songfestival, waren ook daar de sympathieën in het verleden onderling merkbaar en werd er naar hartenlust punten uitgewisseld alsof het Pokémonkaarten zijn op de speelplaats. Pittig detail: deze ongesproken regel werkt meer in het voordeel van Nederland, aangezien zij in het verleden al meer punten ontvingen van ons, dan wij van hen.

Om deze laatste plaats zal Verenigd Koninkrijk strijd mogen voeren met 's werelds gezelligste apartheidsregime Israël

Ook in de Balkan zien we deze tendens. Terry Wogan, de legendarische reporter die jarenlang Eurovisie becommentarieerde voor de BBC, klaagde zijn hele carrière lang over the Balkan voting bloc. Dit houdt in dat Balkanlanden al jaren steevast voor elkaar stemmen en zo dus ook stemmen voor zichzelf garanderen. Zo hebben Cyprus en Griekenland elkaar vorig jaar de magische 'douze points' gegeven, net zoals de meeste voorgaande jaren. Ook Rusland ontvangt gretig punten van zijn Slavische broeders en geopolitieke bondgenoten zoals Azerbeidzjan.

Culturele affiniteiten en sympathieën werken ook in de omgekeerde richting. Zo staat het Verenigd Koninkrijk al jaren alleen in de strijd en is het steeds onderaan het scorebord te vinden. Vorig jaar werd dit door de Brexit nog eens uitvergroot en kreeg het zowel van de professionele jury als de kijker thuis een gênant lage score. Want hoewel het VK sinds 2008 al vier keer laatste is geworden, was het de eerste keer in jaren dat een land nul punten voorgeschoteld kreeg.

Actuele politiek in de puntendynamiek

Dat actualiteit een rol speelt in de puntenverdeling is ook niet nieuw. Wie indertijd geen irritante puber was, herinnert zich misschien dat Rusland in 2014 de Krim is binnengevallen en nog steeds politieke, en dus ook Eurosongsteun kreeg van de naburige landen Moldavië en Azerbeidzjan. Wanneer drie jaar later Eurosong in Oekraïne werd georganiseerd, was Rusland er vanzelfsprekend niet welkom. Ook het Verenigd Koninkrijk ondervindt al langer problemen door het bezetten van buurlanden en de resulterende slechte score op Eurosong. Het beste voorbeeld hiervan is the troubles met Ierland.

100% accurate formules en voorspellingen

Nu we deze algemene tendenzen kennen, kunnen we een 100 % accurate formule opstellen aan de hand van enkele variabelen en daarmee een wetenschappelijk verantwoorde voorspelling maken voor het songfestival volgende week. De formule die wij konden samenstellen, luidt als volgt:

Winnaar = (politieke relevantie)² x (stemmen van de buurlanden) + (glitterkledij en goede muziek) - (Verenigd Koninkrijk).

Hieruit kunnen we afleiden dat politieke relevantie en stemmen van de buurlanden het meeste doorwegen wanneer men een Eurosongoverwinning wilt behalen. Daarnaast zijn de muziek en gekke glitterpakjes wel opgenomen in de berekening, maar zijn ze niet van doorslaggevend belang.

We konden een wetenschappelijk verantwoorde voorspelling maken voor het songfestival

De laatste variabele is dat de winnaar niet het Verenigd Koninkrijk is. Voor hen is verlies gegarandeerd. Wat we dus nu al met zekerheid kunnen zeggen, is dat de Britse Sam Ryder met het liedje 'Space Man' de sterren niet zal bereiken en hoogstwaarschijnlijk weer onderaan het scorebord zal bengelen. Om deze laatste plaats zal hij strijd moeten leveren met 's werelds gezelligste apartheidsregime Israël.

Net zoals verliezers kunnen we met deze formule ook winnaars voorspellen. Door de huidige politieke burenruzie tussen Oekraïne en Rusland heeft Oekraïne veel aan populariteit gewonnen en is het zo goed als zeker dat Eurovisie volgend jaar in Kiev georganiseerd wordt. Ook bij de bookmakers staat de Oekraïense inzending Kalush Orchestra op nummer één. Op nummer twee voorspellen we Finland. Ook deze rockers krijgen geopolitieke pluspunten, persoonlijk uitgereikt door het NAVO-hoofdkwartier. De laatste podiumplaats reiken we uit aan Zweden. Deze Eurovisiesupermacht ontvangt ook kersverse NAVO-sympathiestemmen en zal richting de finale gekatapulteerd worden door boomersentiment.

Hierbij kunnen we concluderen dat politiek een grotere rol speelt bij het Eurovisiesongfestival dan muziek. Geen enkel glitterpakje kan op tegen een overheid met een goed PR-team.