Vakgroep Geschiedenis valt begijnhof binnen

Weg met de boeken en pijnlijke Blandijnbankjes. De vakgroep Geschiedenis daalt nog eens de berg af en weer de realiteit in. Ze noemen het 'Verleden Week', ofwel een Kazoukamp voor historici in het zonnige begijnhof te Sint-Amandsberg.

De praktijk induiken met geschiedenis, het klinkt onmogelijk. Toch is de vakgroep hierin geslaagd door één week lang het Groot Begijnhof in Sint-Amandsberg te bezetten met alle geschiedenisstudenten, van getraumatiseerde eerstejaars − met dank aan het vak historische kritiek − tot thesistitanen. Al deze liefhebbers van het vergane gaan samen ateliers en projecten ondernemen, maar schuwen ook geen feestje.

"Een initiatief voor de student", aldus Astrid (3de bachelor). "De vakgroep wil het grote podium tussen professoren en studenten verkleinen door ze samen te laten werken in de ateliers. Daarnaast gaan we ons vooral amuseren, maar ook vanuit elk atelier een eindproduct afleveren. Zo ontwikkelen we bijvoorbeeld een app en een magazine. Ook zijn studenten de voorbije jaren eenzaam geweest en kennen nieuwe studenten weinig mensen uit hun eigen richting."

'Verleden Week' lokt de student dus weg van het scherm of de aula om geschiedenis te beleven binnen een omgeving van gelijkgezinde enthousiastelingen. Het thema van de editie van 2022 is 'verborgen geschiedenis' en vergt dus wel wat speur- en teamwerk van de student. Daar biedt het mysterieuze begijnhof de perfecte locatie voor, met zijn afgesloten tuintjes en kleine deurtjes.

In totaal zijn er elf ateliers bedacht door studenten, van communicatiegroepjes die interviews afnemen tot een 'history shop' waar buurtbewoners kunnen binnenlopen om een historische vraag te stellen over hun omgeving. Voor de nieuwsgierigen die een blik achter de schermen van het historische begijnhof willen, wordt een app ontwikkeld. Actrice Karlijn Sileghem spreekt hierbij audiofragmenten in als de grootjuffrouw uit de late 19de eeuw en leidt de bezoeker zo langs een wandelroute. Het zou natuurlijk ook geen kamp zijn zonder een volwaardige fietstocht in het atelier 'Sint-Amandsberg doorgrond', waar de tocht hand in hand gaat met archiefbezoeken en geschiedkundig speurwerk om antwoord te bieden op vragen als 'stond er ooit een berg in Sint-Amandsberg?' of 'kleurde de Rozebroeken ooit roze?'. Tussen de ateliers bevindt zich ook nog de grote geschiedenisprijs die uitgereikt zal worden met als doel de afstand tussen onderwijs en geschiedenis te verkleinen. Drie middelbare pilootscholen hebben projecten uitgewerkt rond erfgoed en sport. Allemaal ideale manieren om elkaar, maar ook je proffen, gebogen over een stoffig boek of een oude kaart beter te leren kennen.

Na al dit historisch gezwoeg is er ook nood aan ontspanning, gaande van voetbaltoernooien en yoga tijdens de middag tot 'begijn & chill', waar er Kazougewijs brood en pleinspelen plaatsvinden. Vergeet zeker ook niet de silent disco als grote hoogtepunt, waar MC-DaWever zijn plaat niet zal afzetten. Hij neemt het namelijk op tegen zijn rivalen DJ De Ko$$ter en DIPLOige. Voor de niet-Blandino's: dat zijn allemaal proffen uit de geschiedenisopleiding. Ten slotte zullen alle ateliers hun product voorstellen tijdens een slotshow en is de cirkel van een volwaardig kampgevoel rond.