UGent Goes Broadway

De UGent komt de laatste tijd niet altijd positief in de media. De voorbije maand alleen al heeft ze meermaals onder vuur gelegen. Om deze imagoschade wat in te perken, lanceert ze binnenkort een nieuwe campagne: UGent Goes Broadway!

Een nieuwe wind

Na meerdere aantijgingen over machtsmisbruik en de − om het zacht uit te drukken − suboptimale manier waarop de UGent daarmee omgaat, heeft onze geliefde alma mater nood aan een nieuw imago. Na de flop van de vorige On/Off-campagne besloten de genieën bij de persdienst om deze keer te luisteren naar wat de studenten écht willen. Andrew Weberman, verantwoordelijke studentikoziteit bij de persdienst, getuigt: "Goh ja, mijn dochter studeert geneeskunde en ik ben onlangs naar die paasshow gaan kijken. Dat was nogal wat, hoor! Ik vond dat allemaal heel actueel en met die liedjes en dansjes blijft dat allemaal wat luchtig. Zo kwam ik de volgende ochtend op kantoor en dacht ik plots: 'seg, dat kunnen wij toch ook'? Zo ontstond het idee voor de grote UGent-musical."

The Wizard of Rozier

De musical genaamd 'The Wizard of Rozier' zal zich afspelen aan onze eigenste universiteit. Het plot volgt ongeveer dat van 'The Wizard of Oz'. "Dat was eigenlijk de enige musical die het proffenkorps nog kende vanuit hun jeugd, toen ze dat nog draaiden in de cinemazalen tussen de updates van de Tweede Wereldoorlog door", aldus Weberman. "Natuurlijk hebben we dat wel in een iets studentikozer jasje gestoken, door bijvoorbeeld de setting te verplaatsen naar de buurt rond de Blandijn." Ook de rolverdeling is licht veranderd: "Om in thema te blijven besloten we de personages te baseren op onze studenten! Zo is de tinnen man die op zoek gaat naar een hart nu een rechtenstudent en is er ook een blandino die op zoek gaat naar een toekomst", vertelt Weberman.

Bekende Tovenaarskoppen

De tovenaar van de Rozier, een soort almachtige heerser die later eigenlijk weinig blijkt te doen, zou gespeeld worden door onze eigenste rector. Al waren ook daar complicaties: "Eigenlijk was het de bedoeling dat de tovenaar een heel groot nummer zou zingen in het derde bedrijf, ondersteund door een koor van kritische studenten. Probleem is dat onze rector blijkbaar relatief toondoof is als het op kritische stemmen aankomt", vertelt muzikaal verantwoordelijke Miranda Lin ons. "Gelukkig vonden we al snel een oplossing: de rector heeft ooit laten vallen dat hij in zijn studententijd nog veel fluit gespeeld heeft in de blok. We hebben er dan maar een fluitsolo van gemaakt. Hij gaat wel nog veel moeten oefenen; zijn fluitspel was precies wat roestig!", lacht Miranda nog.

De show zal touren doorheen de verschillende faculteiten van onze universiteit, met als kers op de taart een slotvoorstelling in de Rozier zelf. Tickets zijn te koop aan dertig euro voor een zitje op de trap van een auditorium, en vijftig euro voor een stoel. Studenten krijgen geen korting. Op de vraag waarom studenten zoveel moeten betalen om in auditoria te gaan zitten waar ze op andere dagen gratis kunnen zitten, wist de persdienst geen antwoord te formuleren.