UGent vermoordt de computer

Live, Laugh, Laptop

Er is een oorlog gaande aan onze universiteit. De partijen? Laptops versus desktops. De UGent is namelijk van plan alle vaste computers weg te halen en de computerlokalen anders in te richten. BYOWhat?

Mathijs van Noort is bestuurder digitalisering bij de Gentse Studentenraad, Steven Rogge is afdelingshoofd bij de directie ICT (DICT). Zij geven duiding over het levenseinde van de computer aan onze universiteit.

BYOD staat voor 'Bring Your Own Device'. Het is in essentie een blitse term voor het feit dat men verwacht dat je je eigen toestel (laptop, tablet, enzovoort) meeneemt naar lessen, practica, en dergelijke. Het klinkt misschien nieuw, maar het BYOD-beleid aan de UGent is al enkele jaren oud. Steven Rogge legt uit: "We vernamen van zowel studenten als proffen dat ze meer laptops willen gebruiken. Toen, ondertussen al een acht jaar geleden, hadden we nog maar weinig infrastructuur voor laptops. Anderzijds deed ik zelf de vaststelling dat onze vaste pc's steeds minder gebruikt werden omdat studenten al meer laptops en iPads gebruikten." Om de laptoptransitie te ondersteunen, werkte de dienst dan ook aan de snellere uitrol van wifi aan de UGent.

Volgend jaar gaat het BYOD-plan een nieuwe fase in: "Een van de grootste zaken die in december beslist zijn, is dat we de pc-lokalen gaan uitfaseren. Iedereen wordt (sinds dit jaar, red) geacht een eigen laptop te hebben. Dat betekent dat we de lokalen die momenteel vol pc's staan, kunnen vrijmaken voor ander gebruik – homes of zo (lacht). Je kan studieplekken inrichten, groepswerkruimtes creëren, enzovoort. Dat betekent niet dat alle pc's onmiddellijk gaan verdwijnen; er is momenteel nog discussie betreffende welke en hoeveel pc's er blijven staan in de bibliotheek." Er zullen dus nog steeds vaste computers te vinden zijn aan onze universiteit.

"Soms vragen proffen ons om de wifi uit te schakelen" – Rogge

Een laptop is echter een grote kost voor menig student. De vraag is of veel sociaal kwetsbare studenten hier niet uit de boot zullen vallen. "We moeten absoluut zorgen dat er niemand achterblijft en dat iedereen toegang heeft tot een betaalbare laptop. Ik denk dat de voorzieningen daar wel zijn, alleen zijn sommige te weinig bekend. Er wordt een renteloze lening aangeboden door de Sociale Dienst voor de aankoop van een laptop. Ook kunnen studenten via de sociale dienst laptops ontlenen." Mooie initiatieven die helaas nog maar weinig gekend zijn, zegt Mathijs: "Het is momenteel zo dat de Sociale Dienst nog niet ten volle benut wordt. Het is één van de ambities om daarop sterker in te zetten. We gaan er niet van uit dat het beperkte gebruik betekent dat er weinig studenten zijn die de Sociale Dienst nodig hebben."

Dat er nog steeds proffen zijn die liever geen laptops zien in hun auditoria, is een heikel punt. "Wij zien dat niet graag" legt Steven uit. "Dat is tegengesteld aan wat we willen promoten. We gaan ons als DICT niet laten leiden om zaken op technologisch vlak onmogelijk te maken. Soms wordt er ons zelf gevraagd of we de wifi niet kunnen uitschakelen. Dat is natuurlijk het laatste dat we gaan doen. De absolute meerderheid van de proffen is gelukkig voorstander. "

DICT's advies voor (startende) studenten met laptopvragen:

Heb je al een laptop? Start daarmee! Je kan te allen tijde tijdens je studies een meer gepast toestel kopen mocht dat nodig blijken.

Laptop voordelig kopen via de UGent Academic Shop.

Financiering via renteloze lening bij de Sociale Dienst.

Laptop ontlenen bij de Sociale Dienst.

Ondersteuning: Helpdesk en ServiceDesk op S9 en DICT HOTR-sessies bij de aanvang van een academiejaar.