Make love, not 'Warhammer'

Lachen met oude mannen die miniatuurvliegtuigjes verven op zolder is al langer een ding, maar ze zijn niet alleen. Miniatuurtjes schilderen en tabletop gaming zit in de lift, met 'Warhammer' als bekendste en meest succesvolle voorbeeld.

Een linie gardisten staat paraat om een stormloop aan groene orks te weerhouden. Dwergen blazen schroeiend vuur richting een zwerm krijsende rat-mannen. Elf-boogschutters regenen pijlen neer op demonische gedrochten vol pus en etter, terwijl kolkende magie in de lucht knettert. Dit lijken fantastische taferelen, rijp geplukt uit de werken van een absurdere versie van Tolkien, en dat zijn ze ook, maar dit zijn wekelijkse gebeurtenissen voor zij die 'Warhammer' spelen.

Miniatuurtjes

'Warhammer' is een tabletop oorlogsspel, waarin je vanuit een breed scala aan unieke miniatuurtjes ('mini's', zoals de coole kinderen zeggen) gebruikt en schildert. Elke mini is voorzien van zijn eigen capaciteiten en statistieken, om zo het mini's-leger van je tegenstander te verslaan. De mini's vormen je troepen die je op een tactische manier inzet en verplaatst om de overmacht te krijgen. Je speelt het spel op een grote tafel, met gefabriceerd terrein, waar tientallen dobbelstenen opgeworpen worden om het succes van bepaalde acties, zoals aanvallen of magie, te bepalen. Elke factie heeft zijn eigen thema, mini's en unieke regels. De hobby bestaat uit drie grote delen: alles begint met het nauwkeurig schilderen van je mini's, waarna je effectief het spel kan spelen en uiteindelijk heb je ook de juicy lore.

In het geniep het spel spelen in de kelder van oma behoort tot het verleden

Mini's schilderen is ook populair en wordt vaak zelfs gedaan zonder het spel te spelen. Het traag, nauwkeurig en voorzichtig schilderen van kleine tot grote miniaturen, met een podcast of thematische muziek op de achtergrond, kan zeer therapeutisch zijn. Sommigen ontwerpen ook complexe terreinen voor hun veldslagen, anderen schilderen horden kleine wezens of doen aan kitbashing: het uit elkaar en aan elkaar plakken van verschillende modellen. Beeld je hierbij het mixen van Legomannetjes in. Er is ook een gevoel van groei en voldoening aanwezig want per mini die je schildert, wordt je leger groter, maar word je ook beter in het schilderen zelf. De miniaturen zijn vaak ook heel gedetailleerd en uniek en kunnen in grote mate gepersonaliseerd worden. Een gigantische vuurdemoon van vlammen voorzien ziet er niet alleen heel cool uit, maar zorgt ook voor een gevoel van voldoening.

Spelen en lore

Het spel zelf bestaat uit het tegenover elkaar opzetten van twee of meerdere legers, dit om elkaar volledig te vernietigen of om op voorhand afgesproken doelen te bewerkstelligen. De schaal van deze veldslagen varieert sterk. Je kan al beginnen spelen met vijf mini's, maar als je de tijd (en het geld) hebt zelfs met honderden mini's. Het is uiteindelijk een strategisch spel, waar zowel tactiek als geluk je succes bepalen.

Het laatste onderdeel van de hobby is de 'lore': de collectie aan fictieverhalen over de verschillende facties en mini's. 'Warhammer' bestaat namelijk uit twee grote delen: 'Age of Sigmar' en 'Warhammer 40K'. Beide zijn gebaseerd op dezelfde principes in het spel, maar de context verschilt enorm. 'Age of Sigmar' is de fantasyvariant, denk bijvoorbeeld aan 'Lord of the Rings' en 'Harry Potter'. 'Warhammer 40K' is een sciencefictionsetting die grimdark genoemd wordt. Een verre toekomst zonder hoop, een soort depressieve 'Star Wars' dus. Over deze settings zijn enorm veel boeken en strips geschreven, verhalen met bekende en terugkerende personages, die dat tikkeltje meer pit en gevoel geven aan het spel.

'Warhammer' is al decennia oud, maar haar populariteit blijft groeien. Dit komt door een aantal factoren. De eerste is uiteraard de ironisch positieve impact die het C-virus had op de hobby. Tijd is de voornaamste factor bij het schilderen van mini's en daar hadden we recent geen tekort aan. Een andere factor is de terugkeer van oudere generatiespelers: nerdy (edoch sexy en charmante) tieners uit de jaren 90 zijn nu dertigers, die met meer geld om hun legers op te bouwen (de hobby kan betrekkelijk duur worden) en hun eigen ruimte om het effectief te doen, terugkeren uit nostalgie. Hierdoor vindt de laatste jaren een echte boom plaats in de hobby.

Niet langer zijn er beschuldigingen van duivelse praktijken en satanisme

De laatste factor is dat 'Warhammer' en fantasy-geek-gedoe in het algemeen – kijk naar 'Dungeons & Dragons' en Marvel – eigenlijk opmerkelijk populair geworden zijn. Er is geen gevoel van schaamte meer en in het geniep het spel spelen in de kelder van oma behoort tot het verleden. Niet langer zijn er beschuldigingen van duivelse praktijken en satanisme. De hobby is normaal of zelfs 'cool' geworden. Mensen streamen verfsessies, populaire media als spelletjes en series worden steeds meer ontwikkeld voor een 'Warhammer'-publiek en bekende acteurs plaatsen speelsessies op hun Instagrampagina. Deze mentaliteitsverandering zorgt ervoor dat een groter publiek openstaat voor de hobby.