"We willen met respect voor de Afrikaanse diversiteit in het studentenlandschap staan"

Gesprek met Umoja

Umoja betekent 'eenheid', en laat dat nu ook zijn waar de gelijknamige studentenvereniging voor staat. Twee jaar geleden begonnen ze aan hun avontuur. Nu, ter gelegenheid van Black History Month Belgium, blikken we met hen terug, maar ook vooruit.

Umoja is de eerste Afrikaanse studentenvereniging aan de UGent. Ze werd opgericht om studenten met Afrikaanse roots samen te brengen. Umoja zou een plek worden waar studenten zich veilig voelen en waar ze altijd terechtkunnen. Dat is volgens PR-coördinator Ketsia Bayo en eventmanager Marc Kapenda ook gelukt. Hieronder volgt een gesprek met hen over de afgelopen twee jaar en de toekomst.

Hoe hebben jullie de organisatie zien groeien en veranderen over de afgelopen twee jaar?

Ketsia: "Marc en ik zijn sinds dit jaar lid van het bestuur, maar hebben vanaf de zijlijn de organisatie zien groeien. Corona heeft onze vereniging een beetje doen stagneren, maar nu er weer mogelijkheid is om live-evenementen te organiseren, gaat het wel weer beter."

"We willen een veilige plek creëren waar mensen terechtkunnen als ze eenzaam zijn" – Bayo

Marc: "Wat mij het meeste opvalt, zijn de nieuwe gezichten die naar onze evenementen komen. We zien dat Umoja iets is dat de volgende generaties aantrekt en een impact blijft hebben op de mensen die we willen bereiken."

Wat brengt jullie samen als vereniging?

Ketsia: "We willen een veilige plek creëren waar mensen zich op hun gemak voelen en terechtkunnen als ze eenzaam zijn. Er kan open gecommuniceerd worden over zowel de problemen als over de veranderingen en de goede zaken die plaatsvinden omtrent de de Afrikaanse diaspora."

Marc: "Ik wil daar zeker aan toevoegen dat niet alleen onze afkomst ons verbindt maar ook onze interesses, onze studies en onze plaats in de maatschappij. Dat zijn dingen die we gemeen hebben, maar we zijn geen monoliet.

Voor Umoja waren we allemaal verspreid. We hadden geen zicht op wie in Gent studeert die op ons leek, die dezelfde interesses deelde of dezelfde afkomst had. We wisten waartoe we behoren, maar het was nog niet zichtbaar. Umoja is nu die plek geworden."

"We wisten waartoe we behoren maar het was nog niet zichtbaar. Umoja is nu die plek geworden" – Kapenda

Je had het daarjuist over interne verschillen. Kan je een voorbeeld geven?

Marc: "Ik ben bijvoorbeeld van Sint-Niklaas. Daar is een grote Congolese gemeenschap. In Gent trof ik een grote Ghanese gemeenschap aan. Tussen Centraal- en West-Afrika zijn er een hele hoop culturele verschillen. Afrika is een heel groot continent en wij willen dan ook met respect voor die diversiteit in het studentenlandschap staan. Die culturele verschillen zijn er, maar ook op ideologisch vlak en qua interesses zijn er zeer veel verschillen."

Brengen jullie die diversiteit ook naar boven in jullie evenementen?

Ketsia: "We willen iedereen de kans geven om deel te nemen aan de Umoja-evenementen: er is voor ieder wat wils."

Marc: "Ik ben heel sportief, iemand anders is heel economisch, nog iemand anders heel activistisch … In de types van events proberen we wat dat betreft ook divers te zijn."

Jullie willen geen politieke studentenvereniging zijn, maar organiseren wel een aantal activistische events. Waar leggen jullie voornamelijk de focus op?

Marc: "We zoeken altijd naar een balans tussen het recreatieve en het activistische. In het algemeen willen wij niet alleen de trauma's van onze gemeenschappen bespreken, maar ook gewoon leuke events organiseren en plezante onderwerpen bespreken.

"We zoeken altijd naar een balans tussen het recreatieve en het activistische" – Kapenda

Hebben jullie evenementen gepland in het kader van Black History Month?

Ketsia: "Onze planning voor de komende maand staat al volledig online op onze sociale media. De African Student Cup is ons grootste event deze maand."

Marc: "We plannen samen met andere Afrikaanse studentenverenigingen een groot voetbaltoernooi. Wij organiseren dit voor het eerst in Gent. Daarnaast organiseren we ook een 'Umoja Talks' over het belang van broeder- en zusterschap binnen de Afrikaanse gemeenschap.

We hebben ook een Umoja 10v10. Dat is begonnen in de lockdown in het VK waar een radiostation tien liedjes van twee verschillende artiesten ronde per ronde tegen elkaar afspeelt om uiteindelijk te beslissen wie de betere artiest is. Dat hebben wij reeds een paar keer online georganiseerd, maar we zouden dat dit jaar ook graag eens live willen organiseren.

"Deze maand is het de bedoeling dat we onze gemeenschap gaan vieren en gaan samenbrengen onder het thema 'Assembly' van Black History Month. Dit is iets waar we heel hard in geloven en ook echt voor staan als vereniging, dus hopelijk wordt het een succes en wordt die impact ook gevoeld onder onze leden en de studenten die wij willen aanspreken en een fijne tijd willen bezorgen."