UGent extatisch: al drie dagen geen aanranding gemeld

De laatste tijd regende het klachten over grensoverschrijdend gedrag aan de UGent. Maar nu is er − eindelijk − licht aan het einde van de tunnel.

Groot feest op de kantoren van Trustpunt, dat als aanspreekpunt voor grensoverschrijdend gedrag binnen de UGent functioneert: al drie dagen lang is er geen enkel geval van grensoverschrijdend gedrag gemeld. "Dat is dus 72 uur hé!", klinkt het opgewekt aan de andere kant van de videocall

72 uur klachtenvrij

Sinds enkele weken geleden de eerste meldingen van grensoverschrijdend gedrag aan Belgische universiteiten in de media kwamen, waren de rustmomenten zeldzaam bij Trustpunt. "Plots mochten we geen hippe filmpjes meer draaien voor op de sociale media van de UGent. Dat hakte er wel even in, maar we hebben ons snel herpakt en hebben de hele lading aan meldingen en klachten verwerkt."

Nu is het dus al drie dagen geleden dat de laatste melding binnenkwam. "We hebben er werkelijk geen verklaring voor. Misschien heeft de mail van onze rector de mensen op hun gemak gesteld. Zijn berichten waren de voorbije maanden voor veel studenten en medewerkers immers een oase van rust in woelige tijden. Of het feit dat het weekend is geweest en de lessen weer begonnen zijn er iets mee te maken heeft? Nee, dat lijkt me weinig plausibel." Het probleem lijkt dus opgelost. "Ja, we durven toch wel stellen dat het ergste achter de rug is. Kijk gewoon naar de feiten: 72 uur zonder melding. Dat is ongelooflijk, noem me eens een ander bedrijf van onze grootte dat dergelijke cijfers kan voorleggen. Ik dacht het wel."

"Die gevallen van grensoverschrijdend gedrag, het begon echt storend te worden"

Ook op de juridische dienst van de universiteit reageert men opgelucht: "Die gevallen van grensoverschrijdend gedrag, het begon echt storend te worden. We konden onze job niet meer deftig uitoefenen zonder er continu mee bezig te moeten zijn. Weten jullie wat voor een lange en ingewikkelde procedure wij hebben moeten verzinnen zodat de universiteit niet iedereen zou moeten bestraffen tegen wie er een klacht wordt ingediend?"

Feestende mensen op stockfoto

Bij de dienst overheerst naar eigen zeggen een gevoel van trots. "Zonder onze interventie was het onmogelijk geweest om het semester met voldoende personeel te starten. We mogen onze voornaamste taak tenslotte niet uit het oog verliezen: de UGent juridisch beschermen." Op de dienst weerklinkt dat mensen moeten leren het rationeel te bekijken: "Wat eenvoudig rekenwerk leert ons dat de gemiddelde student een goeie vijf jaar aan de UGent doorbrengt. Die betaalt een paar keer inschrijvingsgeld, levert een paar papers die nooit iemand leest en is dan weer weg. Zet daar ons personeel eens tegenover. Akkoord, hen moeten we betalen, maar je krijgt er zoveel voor in de plaats. Publicaties in wetenschappelijke tijdschriften, artikels in de krant en natuurlijk stoeltjes in De Afspraak. Ik zou het wel weten."

"We hadden deze adempauze echt nodig", klinkt het nog bij Trustpunt. "Zoveel klachten... dat werkt deprimerend hoor; blij dat het gedaan is. Secondje, ik krijg net een mailtje binnen." De stralende glimlach van de Trustpunt-medewerker smelt weg. "Godverdomme."