The Schamper Times

Ah, de lesvrije week. Terwijl u in een ver oord lag te bakken onder de zon, werkten onze studentenvertegenwoordigers naarstig verder. Ontdek hier wat ze allemaal uitgespookt hebben terwijl u een poging deed die traumatische examens te vergeten.

De Eduma zal je bevrijden

De Educatieve Master: er is al veel over gezegd en geschreven. (Verzuurde redacteurs much?) Het zou voorbarig zijn om nu al verandering te verwachten in deze geplaagde opleiding, maar onze studentenvertegenwoordigers blijven gelukkig steeds bezig met de strijd tegen de kwalen van slechte communicatie en overdreven werklast. Er zitten projecten in de pijplijn om de organisatie en communicatieproblemen omtrent de richting te bevragen bij studenten, en de opleiding wordt voortdurend gemonitord. Zal dit volstaan om onze toekomstige juffen en meesters te redden van een zenuwinzinking zelfs voor ze nog maar één stap in een klaslokaal hebben gezet? Er is in ieder geval hoop. Voorlopig zullen de Eduma-studenten éxtra goed voorbereid blijven op de administratieve horror die het katholieke en gemeenschapsonderwijs kenmerkt.

Trustpunt

Er is de voorbije weken veel te doen geweest rond grensoverschrijdend gedrag aan de UGent. De manier waarop onze universiteit dit voorval aanpakte was op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk te noemen (uitgebreid verslag over een specifieke case vindt u in een online Schamperartikel). Onze Stuvers staan gelukkig altijd paraat. De Gentse Studentenraad lanceert een bevraging naar Trustpunt. Truswat? Uw redacteur kende het ook niet, maar de taak van Trustpunt is blijkbaar om UGent'ers een vertrouwenspersoon te bieden waar ze discreet gevallen van racisme, grensoverschrijvend gedrag en dergelijke kunnen melden. Na het voorgenoemde voorval van grensoverschrijdend gedrag, werd de werking van Trustpunt enigzins in vraag gesteld: meldingen zouden lang blijven liggen en communicatie met slachtsoffers is traag of onbestaande. Dat is nogal onhandig voor de UGent, want grensoverschrijdend gedrag is een hot topic. De Gentse Studentenraad wil het dus allemaal weten: Wat zijn de positieve ervaringen? Wat is er negatief? Hoe zorgen we ervoor dat de werking beter bekend is bij studenten, en wat zijn hun vragen bij deze dienst? Het doel is niet om specifieke cases te bekijken, maar een beeld te krijgen over de werking van Trustpunt in het algemeen. Gevallen als deze kunnen in de toekomst hopelijk vermeden worden.

Campus op wieltjes

Zij die al eens een campus van de UGent van dichtbij hebben gezien, zullen het wel weten: de UGent scheert geen hoge toppen qua rolstoeltoegankelijkheid. Veel campussen kennen dan ook weinig liften en rolstoelhellingen. Onze vertegenwoordigers verdedigen gelukkig alle studenten, altijd en overal. Er wordt nu, onder andere, gekeken naar betere signalisatie zodat beperkte studenten hopelijk toch die ene lift of helling kunnen vinden, maar daarnaast kijkt men ook naar meer permantente oplossingen zodat gebouwen ook effectief toegankelijker kunnen worden. Het doel is uiteindelijk om de campussen meer inclusief te maken voor zowel studenten met een zichtbare als onzichtbare beperking. Er klinkt helaas direct een grote 'maar': niet elk gebouw is even makkelijk aan te passen. Blijkbaar kan men niet zomaar snel een liftschacht in historische gebouwen zoals de Plateau of de Aula proppen. Voor studenten met een beperking zullen sommige universiteitsgebouwen dus nog enkele jaren, letterlijk, onbereikbaar blijven.