Schamper Times

Sint en Piet zijn terug naar Spanje. Maar niet getreurd, de studentenvertegenwoordigers zijn wel in Gent gebleven. Zij hebben ook cadeautjes bij voor de studenten: studieplaatsen, agenda's en diploma's.

Cadeau 1: studieplaatsen

Dit jaar kan je naar goede gewoonte studeren op talrijke studieplaatsen in Gent. Je kan er een babbeltje slaan met medestudenten en jezelf troosten met hun miserie. De blok overkomt iedereen: rondom jou zitten allemaal studenten te zwoegen achter hun schoolboeken. De geur van koffie, energiedrank en angstzweet brengt je onmiddellijk in de examensfeer. Dit vrolijke uitje tijdens de blok is het eerste cadeau van de studentenvertegenwoordigers. Wees op tijd, want de studieplaatsen zijn snel bezet. Wil je je plaats op dit gezellig onderonsje veiligstellen? Wel, rep je dan naar studieplekken@gentsestudentenraad.be en meld je aan als vrijwilliger. Als vrijwilliger open je de studieplaatsen en zet je alles piekfijn in orde voor je medestudenten. Je heb gegarandeerd een studieplaats en je laat je goed hart zien. Iemand moet die sukkelaars toch helpen?

Cadeau 2: agenda's

De studentenvertegenwoordigers hebben nog meer cadeautjes bij. Volgend jaar worden alle brave studenten beloond met een nieuwe kalender op Oasis. De Universiteit Gent verwent de studenten dit jaar. De kalenders krijgen een nieuw jasje en extra functies. Vicevoorzitter Thalita De Cuyper vertelt euforisch: "Het wordt een metamorfose. Studenten kunnen met de nieuwe kalender simulaties maken van hun curriculum. Het is een soort glazen bol: hocus pocus en je ziet wat je volgend academiejaar te wachten staat." De glazen bol van de GSR voorspelt echter nog geen slaagcijfers of romances die je te beurt zullen vallen. Het is ook nog gissen of de glazen bol krachtig genoeg zal zijn om het wispelturig curriculum van de educatieve masters te vatten. "Studentenvertegenwoordigers kunnen veel, maar niet alles", besluit De Cuyper.

Cadeau 3: diploma's

De Gentse Studentenraad doktert samen met de UGent een nieuw beloningssysteem uit. Met dit systeem hopen ze het sociaal engagement bij studenten aan te wakkeren. Studenten die naast hun studie de tijd vinden om zich met 'serieuze dingen' bezig te houden worden beloond. Ze krijgen een bewijs van engagement, een soort extra kwaliteitslabel op hun diploma. De burn-out die je uitpuilende agenda met zich meebrengt, is op eigen risico. De Gentse Studentenraad laat verstaan dat oververmoeide studenten terecht kunnen bij 'Epione', een nieuwe chatlijn van de GSR voor en door studenten. Wie kampt met (mentale) problemen kan er terecht voor een vertrouwelijke babbel. Studenten die hun zuipbeker willen laten erkennen, kunnen dan weer terecht op Hoveniersberg 24: beter bekend als 'De Therminal'. De thuishaven van de Gentse Studentenraad.