"Ik heb aan mijn vrienden gevraagd mijn gsm af te nemen"

Verhalen uit de Tinderjungle

Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen op Tinder zit: vrienden, olympische atleten, en die catch van drie deuren verder hopelijk ook. Brengt de app ware liefde? Of gaan de meeste dates op in rook zoals een nog nasmeulend worstje op de barbecue?

We mochten een tijdje weer (bijna) zoveel doen als vóór corona en Tinder heeft het geweten. Een Tinderadvies: de wereld is kleiner dan je denkt. De kans bestaat dat die knappe Tindermatch effectief een leven heeft en dat je hem dus toevallig op straat tegenkomt. Erger nog: misschien zit hij wel bij jou in de les? Bram (22) studeert aan de faculteit Pyschologie en Pedagogische Wetenschappen: "Ik was aan het Tinderen en kwam daar een jongen tegen die ik wel zag zitten. We besloten na enkele berichtjes af te spreken, maar het werd al snel duidelijk dat geen van ons tweeën echt zin had in iets op de lange termijn. We vonden elkaar wel erg aantrekkelijk. Na een pint zijn we naar mijn kot gegaan en hebben we de lakens gedeeld. Twee weken later ging ik naar de faculteit om mijn thesis te verdedigen. Bleek dus dat die jongen op de faculteit werkte én in mijn jury zat. Extreem ongemakkelijk, maar ik ben toen wel geslaagd. Zou hij er voor iets tussen zitten?"

"Hey, ik ben in de Delta. Muilen?"

Ook de Overpoort, die terug open was dit semester, zorgde voor veel Tinderactiviteit. "Ik heb twee keer meegemaakt dat ik in de Overpoort was en iemand stuurde: 'Hey, ik ben in de Delta. Muilen?' Ik had gedronken, dus natuurlijk stuurde ik 'ja, ze!' als antwoord. De eerste keer was oké, de tweede keer was verschrikkelijk. De keren daarna heb ik aan mijn vrienden gevraagd mijn gsm af te nemen, zodat ik zo'n dingen niet meer zou doen. Ik heb in mijn zatte toestand dan ook nog tegen die jongen gezegd: 'Ik vond dat gij niet zo goed kon muilen eigenlijk!'"

Spetterende openingszinnen

Men zou door deze verhalen bijna vergeten dat Tinder eigenlijk bedoeld is om écht te daten. Maar ook dat gaat niet altijd van een leien dakje. Peter (20) studeert aan de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen. "Ik was al een tijdje aan het afspreken met een jongen en we zaten vaak bij hem thuis. Mijn huisgenote had in de tussentijd ook iemand nieuw leren kennen. Ik vond het leuk dat we allebei met iemand aan het daten waren, totdat we aan het praten waren en erachter kwamen dat onze dates ook huisgenoten waren. Ik was stiekem blij dat het gedaan was, maar dat heb ik nooit gezegd (lacht)."

Een goed Tindergesprek staat of valt natuurlijk bij een goede openingszin. Aan allen die denken dat ze hier geweldig goed in zijn maar toch geen matches krijgen: I hate to break it to you, maar je moet die openingszinnen misschien toch eens herzien. Cara (20), bio-ingenieur in spe, vertelt: "Door mijn naam komen veel jongens natuurlijk af met speciale openingszinnen. Eén keer kreeg ik een super like met de reactie 'ben jij een blikje Cara Pils? Want ik wil uw pilssmaak wel eens in mijn bakkes!' Die heb ik naar links geswiped." Ook Mats (20), student geneeskunde, kreeg al minder knallende openingszinnen: "Ik had voor de eerste keer Tinder aangemaakt en per ongeluk iemand geliket terwijl dat niet de bedoeling was. Ik kreeg meteen een berichtje: "Ik voel de feromonen, Mats!" Ik heb toen online moeten opzoeken hoe je iemand unmatcht."

Gemiddeld: 3 (2 stemmen)