Meldet: aanranding en seksuele intimidatie in Gent

Opgelet: seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag

Zondag 7 november vond 'Change is due II' plaats op de Vrijdagmarkt in Gent, een protest tegen seksuele intimidatie en aanranding, georganiseerd door het Gentse platform meldet.org.

Op 23 oktober werd een vrouw gedrogeerd en nadien verkracht in het Coyendanspark in Gent. De politie en het parket zijn reeds een onderzoek gestart. Meldet, een onafhankelijke organisatie, roept politici op om structurele veranderingen aan te brengen in de manier waarop er wordt omgegaan met seksueel overschrijdend gedrag. "We leven in een verkrachtingscultuur", zegt Lise Goossens, uitbater van café Blond. "Seksueel overschrijdend gedrag is zodanig genormaliseerd dat bij gevallen van aanranding en verkrachting het slachtoffer altijd de schuld lijkt te dragen."

Change is due

Lise Goossens is een van de organisatoren van de acties onder de naam 'Change is due', waarbij honderden mensen samenkwamen om te protesteren tegen aanhoudend seksueel geweld en het gebrek aan vervolging. Hoewel de organisatoren eerst een negatief advies kregen van Stad Gent wegens "gebrek aan relevantie" zijn de protesten alsnog kunnen doorgaan. Twee dagen na de eerste opkomst op 21 oktober werd opnieuw een vrouw gedrogeerd en verkracht. Een nieuwe actie werd aangekondigd: 'Change is due II'. "Zolang er niets verandert, zullen wij op straat blijven komen."

"We leven in een verkrachtingscultuur"

Tijdens deze opkomst op de Vrijdagmarkt hadden slachtoffers de mogelijkheid om hun verhaal te doen. Na de getuigenissen trok het protest van de Vrijdagmarkt naar de Belfortstraat om daar een open brief af te geven aan het stadhuis. In deze brief werden concrete eisen opgelijst die nodig zijn voor een veiliger uitgaansleven. De brief werd reeds ondertekend door meer dan veertig Gentse cafés. Op de Instagrampagina van Meldet zijn standpunten en verschillende getuigenissen terug te vinden. Daarnaast werd er ook een post gepubliceerd met de eisen die zij hebben voor een beter beleid tegen grensoverschrijdend gedrag. Allereerst wordt erkenning voor het probleem geëist. "Verkrachtingscultuur is geen 'zorgwekkende evolutie van de maatschappij'. Het is een structureel onderdrukkingsmechanisme van het patriarchaat." Daarnaast roept Meldet ook op om de stem van het slachtoffer centraal te stellen in de gevoerde debatten. De andere standpunten zijn terug te vinden op hun Instagrampagina.

A post shared by meldet.org (@meldet_org)

Meldet.org

Naast de acties werd ook het online platform 'Meldet' opgericht. Op deze site kunnen slachtoffers – al dan niet anoniem – melding maken van grensoverschrijdend gedrag. In België zijn er dagelijks ongeveer honderd verkrachtingen. Daarvan wordt slechts 8 tot 9 procent aangegeven. Met Meldet willen de oprichters het rapporteren van dit geweld laagdrempeliger maken.

"We willen aan uitbaters duidelijk maken: dit gebeurt en het gebeurt ook hier"

"De reden waarom seksueel overschrijdend gedrag zo zelden wordt aangegeven ligt onder andere bij de gebrekkige nazorg voor slachtoffers. Wanneer iemand slachtoffer is van aanranding of verkrachting wordt er te vaak gefocust op de acties van het slachtoffer. Het is aan de politie en het gerecht om in de eerste plaats het slachtoffer te geloven en vervolgens ook de schuld bij de dader te leggen. Een bepaald kledingstuk kan geen verklaring zijn voor een aanranding."

Meldet kreeg reeds kritiek van enkele cafés op hun website. Zo zouden er zorgen zijn over het imago van cafés waar reeds een voorval van seksuele intimidatie gemeld werd. "Het is absoluut niet de bedoeling om bepaalde kroegen in een slecht daglicht te plaatsen. Wat op Meldet staat zijn echte getuigenissen en we willen aan uitbaters duidelijk maken: dit gebeurt en het gebeurt ook hier." Onder de cafés die de open brief aan het gemeentebestuur ondertekenden zitten ook zaken die zelf met seksueel overschrijdend gedrag te maken kregen.

Het protest trok van de vrijdagmarkt naar het stadshuis

Verkrachtingscultuur

Op de Instagrampagina van Meldet komen twee hashtags regelmatig terug: #ikgeloofu en #endrapeculture. Beide verwijzen naar de minimaliserende houding tegenover de problematiek van verkrachting en grensoverschrijdend gedrag. "Iedereen groeit op in een maatschappij waar verkrachting genormaliseerd is. Van seksistische moppen tot het beschermen van verkrachters: het is allemaal ingebouwd in het systeem. Wat we met Meldet, onder andere, willen bereiken is een verandering van mindset. Preventieve acties zijn zo goed als altijd gericht op potentiële slachtoffers. We zouden onze hand niet boven ons drankje moeten houden in een club. We zouden niet moeten vragen aan onze vrienden om een berichtje te sturen of ze veilig zijn thuisgekomen. Door de oorzaak van een verkrachting steeds opnieuw bij het slachtoffer te leggen, geraak je geen stap vooruit. Wat we wel moeten doen, is actief optreden wanneer we bijstander zijn van seksueel overschrijdend gedrag. Spreek je vrienden aan op hun gedrag wanneer het ongepast is en geloof slachtoffers wanneer ze eindelijk de moed bijeenrapen om hun verhaal te doen."

Meldet zat reeds samen met het stadsbestuur. Er zijn echter nog geen vruchtbare oplossingen uitgekomen.