Sterrebos is boos

Nieuws uit de studentenvertegenwoordiging

Het lijkt alsof de studentenvertegenwoordigers nooit stilzitten. Hieronder volgt het tweewekelijkse nieuws uit hun wereld. Deze keer met een verrassend groen tintje en een vleugje mentaal welzijn.

Praatjes vullen (klimaat-)gaatjes

Klimaat is een heet hangijzer, en wordt (letterlijk en figuurlijk) alleen maar heter. Ook aan onze alma mater is het klimaat al enige jaren een thema. Zoals bij de studentenraad. Kwatongen die beweren dat de Gentse Studentenraad niet om het milieu geeft, krijgen deze maand misschien wel ongelijk. Heel de wereld kijkt deze weken namelijk naar de klimaatconferentie in Glasgow (eender welk Schots hol als je van de Amerikaanse televisiezender CNN bent) en onze studentenvertegenwoordigers dus ook. Naar aanleiding van de klimaatconferentie organiseren zij op 1 december dan ook een heus slotevenement omtrent het klimaat. Ulrik Lenaerts, klimaatonderhandelaaar voor de EU, komt spreken. Het belooft een interessante én leerrijke avond te worden. Rijdt jouw auto ondertussen al op gras en drink je enkel nog biologisch bier? Dan ben je zeker welkom.

Sterrebos is boos

Dichter bij huis hebben we het nog steeds over het milieu. De bouw van nieuwe universitaire homes van UGent, waar het zogenaamde Sterrebos voor moet sneuvelen, beroeren nog steeds de gemoederen. De spanningen bereikten een hoogtepunt toen twee weken geleden een heuse bezetting van het bos plaatsvond door een tiental studenten dat er momenteel nog steeds zou zitten. De Gentse Studentenraad heeft vorige maand een standpunt ingenomen ten gunste van de bouw van de nieuwe homes en sprak zich indirect dus ook uit over de boskap. Dat wil nog niet zeggen dat onze studentenraad een bende bomenhatende milieuvervuilers zijn. In een poging tot het faciliteren van common ground tussen de studenten, de stad, de universiteit, activisiten en alle andere stakeholders, organiseren ze dan ook een verbindingsoverleg waarop er wordt geluisterd naar de bedenkingen en belangen van elke groep. Zo kunnen er in de toekomst hopelijk betere oplossingen gevonden worden die voor alle partijen werken. Zowel milieufans als fans van goedkope koten zijn dus welkom. Betaalbare studentenhuisvesting is immers ook duurzaamheid, klinkt het bij de studentenraad. Een datum voor het overleg is nog niet bekend, dus houd je best de sociale media van de GSR in het oog.

Lucht je hart bij een student

Het ging er in de vorige editie ook al over: Epione is de nieuwe chatlijn waar studenten die mentaal in zwaar weer zitten even hun hart kunnen luchten. De chatlijn is maandag 8 november opgestart. De persoon aan de andere kant van de lijn is geen volleerd psycholoog, maar een vrijwillige student die een training heeft gevolgd voordat die achter het toestenbord kroop. De chatlijn is er voor alle studenten en kan een eerste aanspreekpunt zijn voor studenten die het allemaal even niet meer zien zitten en nood hebben aan een (anoniem) luisterend oor. De vrijwilliger aan de andere kant van de lijn kan de student, indien nodig en gewenst, ook doorverwijzen naar verdere hulpverstrekking.