De drie personen die in élke Facebookgroep zitten

Facebookgebruikers. Ze zijn er in alle maten en gewichten en troepen samen in hun natuurlijke habitat: de Facebookpagina van het dorp of de stad. Hieronder volgt een stand van zaken volgens de laatste antropologische en sociologische inzichten.

1. Het meest actieve lid van de lokale je-bent-van-'x'-als-pagina

Er is geen enkele plaats waar een derde wereldoorlog sneller ontaardt dan op de Facebookpagina van een dorp. Iedereen kent er de meest actieve leden. Zij zien Stasigewijs iedere verdachte beweging in het dorp. Iedere illegale hondendrol wordt veroordeeld op de pagina. Ze posten passief-agressieve berichten op een achtergrond waarop vreselijke smileys je recht in de ziel staren. Maar ze delen er evengoed restjes soep, foto's van regenbogen en gevonden sleutels. Ze brengen mensen samen om te klagen over gefaalde wegenwerken. Ze houden de gemeenschap bij elkaar. Om het met de woorden van Peter Parker te zeggen: "Your friendly neighbourhood superhero".

2. De winactie-warriors

Deze mensen leven voor ontbijtmanden van de lokale bakkerij, maar ze zullen er nooit voor betalen. Of ze die uiteindelijk opeten of niet, maakt eigenlijk niet zo veel uit. Ze willen de kleine potjes confituur en de in plasticfolie gewikkelde ham en kaas, liefst met een uitgedroogde croissant. Ze scannen hun Facebooktijdlijn op nieuwe acties om toch maar die Vlaamse brunch van hun dromen te kunnen beleven. Maar ook de kans op het winnen van de aperitiefplankjes van de lokale traiteur behoort tot één van de plezieren des levens van de winactie-warrior. Een doorwinterde winactie-warrior reageert op de originele post met emotionele chantage in de vorm van foto's van hun schattige (klein)kinderen. Ze delen de post met plezier, emoji's inbegrepen.

3. De maatschappijcriticaster

De maatschappijcriticaster vind je doorgaans terug in de commentaarsectie van nieuwssites. Vooral de HLN-commentator staat bekend voor zijn uitgesproken manier van doen. Je herkent hen aan hun gelaagde profielfoto. Gelaagd als in: bijna volledig bedekt door de overdaad aan filters. Die filters zijn een weerspiegeling van hun uiteenlopende meningen. Het gaat van 'GEEN QR' tot 'I love my grandkids', of in het beste geval beide. Het is een absolute klassieker onder Facebookgebruikers. Facebook is een unieke plaats. Een bonte verzameling mensen krijgt toegang tot een eindeloos forum. Of dat per se een goede zaak is, laten we over aan de historici die dit tijdperk zullen moeten beschrijven.