Best of: goedkope wijnen

Vloeibare katers voor minder dan vier euro

Sarmentino: Chardonnay (€ 2,79)

Er zijn nog bepaalde zekerheden in het leven. Eén daarvan is dat studenten doorgeslagen gierigaards zijn. Een andere is dat je diep gezonken bent wanneer je deze wijn in je winkelmandje moffelt. Er zijn wijnen aan een gelijkaardige prijs die oprecht veel beter zijn. De wijn ruikt een beetje naar bonzende hoofdpijn. De eerste slok geeft een vreemde sensatie. Je mond droogt eerst uit, maar bij het doorslikken wordt het heel erg zuur. Net zoals de meeste dingen uit Australië, is het dodelijk. Het voordeel is dat je het niet echt proeft als je zat bent. Maar doe het niet, het is het maagzuur niet waard.

Moscato (€ 3,99)

Deze mierzoete dessertwijn zal menig eerstejaarsstudent weten te bekoren. Iedere fruitige slok neemt je mee naar een prédrink in een schandalig klein kot met een plakkerige vloer: een bijzondere soort nostalgie. Eerlijk gezegd smaakt het wat naar limonade. Tijd om je innerlijke Winnie de Pooh naar boven te halen. De wijn heeft een ietwat gelige schijn en voelt als honing op de tong. Zijn alcoholpercentage van 8,5 ligt net iets lager dan bij de gemiddelde wijn maar wees gewaarschuwd, dit snoepgoedwijntje zou wel eens té vlot naar binnen kunnen gaan. Ideaal voor een zonnige apero.

Suid-Afrika (€ 3,99)

Deze roséwijn van Albert Heijns huismerk, is geen onbekende voor de gemiddelde student. Eigenlijk is het een beetje het bastaardkind van de Moscato en Sarmentino: een weinig complexe wijn die redelijk zoet is met een ietwat zure afdronk. Door de hint van amandelen smaakt het naar uitgeplaste amaretto, maar op de best mogelijke manier. Deze makkelijke, goedkope go-to wijn weet de meeste mensen te bekoren. Vier euro voor een liter middelmatige wijn is dan ook een heel degelijk deal. Met zijn draaidop is de fles ideaal om met je vrienden op een zonnige dag op het Sint-Pietersplein of aan de Coupure op te drinken, maar minder geschikt om aan je schoonouders cadeau te doen.