The Schamper Times

Naast zij die verdrinken in boeken en alcohol zijn er ook studenten die zich bezighouden met de belangen van de gewone student: de studentenvertegenwoordigers. In The Schamper Times overlopen we de thema's die deze geëngageerde zielen bezighouden.

Nieuw bestuur, nieuwe vreugde

Het nieuwe academiejaar betekent voor veel verenigingen ook nieuwe gezichten in de uitvoerende functies. Dat is voor de Gentse Studentenraad (GSR), de centrale raad van studentenvertegenwoordigers, niet anders. Het Dagelijks Bestuur van de GSR, die de beslissingen van hun Algemene Vergadering moet uitvoeren, werd deze zomerblok ook aangevuld met nieuwe namen. Zo werd Ben De Slagmulder voorzitter, bijgestaan door Thalita De Cuyper als vicevoorzitter. Deze Alexander De Croo en Frank Vandenbroucke van de UGent staan er natuurlijk niet alleen voor. Naast hen vullen Ruxandra Bighiu en Sara Helsen de functie van Bestuurder Participatie in, hebben we Floris Coenders als Bestuurder Extern en Matthijs van Noort als Bestuurder Digitalisering. Dorien Gysens nam de rol van Coördinator op en ondersteunt zo het Dagelijks Bestuur samen met een groep medewerkers. Wie bekend is met hun mailinglijst weet ook dat de GSR om de haverklap een verkiezing organiseert, en dus vaak open posities heeft voor studenten die bestuurder van het een of het ander willen worden.

Meer pasta, goedkopere kroketten

Hoezee, hoezee, driemaal hoezee! De studentenrestaurants, door massa en menigte aangesproken als de studentenresto's of zelfs gewoon resto's, zijn terug open na de lange zomervakantie. Wanneer je aan 'studentenresto' denkt, denken vele studenten uiteraard aan de fameuze en recent ook beruchte brugspaghetti. Voor wie het nieuwe recept verkiest, of gewoon nooit beter heeft geweten, is er goed nieuws: de brugspaghetti krijgt er enkele vriendjes bij. De resto's willen namelijk meer inzetten op pasta en zullen verschillende variëteiten op het menu zetten, waaronder een variant met pesto en een met vier kazen. Voor de pasta- en/of italofoben die dit verafschuwen, is er ook ander restonieuws: de kaaskroketjes worden goedkoper! Ieder die fan is van goedkope maaltijden zal dit academiejaar dus kunnen beginnen in blijdschap, met een volle buik en een bijna volle portefeuille.

Sharing is caring

Als we iets weten over studenten, is het dat ze graag delen. Van drank en tabak tot cursussen en examenvragen: soms lijkt een universiteit wel op een soort commune zonder eigendom. Lang verliep dit deelgedrag via eerder clandestiene paden. Dat is echter verleden tijd, want vorig jaar lanceerde de universiteit het deelplatform UGent Deelt! Al staat het werkwoord 'delen' hier een beetje vreemd, aangezien de website meer een betalende rommelmarkt voor tweedehandscursussen, oude stoelen en labogerief is. Terwijl UGent Deelt nieuwe thuisjes zoekt voor een horde cursussen strafrecht, is er een ander deelplatform in de maak met een heel andere focus. Het betreft hier eerder examenvragen, samenvattingen en dergelijke. Studium − zo zou dat platform immers heten − is een initiatief van enkele studenten aan de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur en wordt in samenwerking met de GSR en het Faculteitenkonvent ontwikkeld. Al wie spontaan een paniekaanval krijgt van de combinatie 'onder constructie' en 'UGent', mag kalmeren, want we kunnen dit semester blijkbaar al een bètaversie verwachten.