"Liberalen zijn ook mensen"

Hemd van Ralph Lauren – check. BMW van de papa – check. Villa in Sint-Martens-Latem en appartement in Knokke – dubbelcheck. De clichés over liberalen zijn gekend. LVSV-voorzitter Lars Bevernaegie wuift ze weg met donkerblauwe groeten en een lichtblauw hemdje.

Het Liberaal Vlaams Studentenverbond, kortweg het LVSV, is een politiek-filosofische studentenvereniging voor studenten met een blauw hart. In het Liberas, het vroegere Liberaal Archief op het Kramerplein, spraken we met hun voorzitter Lars Bevernaegie over de liberale stereotypen, en wat hij als liberaal van de actualiteit maakt.

De blauwhemdjesbrigade

Klopt het dat een liberale studentenvereniging een clubje voor fils à papa is?

"Het stereotype van de fils à papa hangt inderdaad rond het liberalisme, maar dat is niet juist. In het liberalisme staat juist zelfbeschikking centraal: je bent verantwoordelijk voor je eigen succes. De bankrekening van je ouders telt strikt genomen niet mee."

Het LVSV, dat is toch de blauwehemdjesbrigade?

"Het cliché over blauwe hemdjes heb ik al vaak gehoord. We maken er tegenwoordig bij het LVSV spottend de gewoonte van om een brief af te sluiten met 'donkerblauwe groeten en een lichtblauw hemdje', maar eerlijk gezegd kleden wij ons niet veel anders dan de doorsnee student. Liberalen zijn ook mensen."

"De huidige burgemeester van Gent, 'liberaal' (kucht) Mathias De Clercq, is een oud-LVSV-lid."

Het LVSV is toch simpelweg een chiquere naam voor Jong VLD?

"In onze vereniging praten we over filosofie en ideologie. Partijpolitiek laten we zoveel mogelijk achterwege. Ik vind overigens dat je tegenwoordig als liberaal moeilijk bij de Open VLD terecht kan, maar de wegen van het LVSV en Open VLD kruisen wel. De huidige burgemeester van Gent, 'liberaal' (kucht) Mathias De Clercq, is bijvoorbeeld een oud-LVSV-lid."

Voorzitter Lars Bevernaegie voor het Liberas

Zijn liberalen niet slechts mensen die geen belastingen willen betalen?

"Ik vind dat er maar weinig belastinggeld goed wordt besteed in Belgie, maar belastingontduiking is een individuele keuze. Het liberalisme heeft hier niets mee te maken."

Liberaal in coronatijden

Moet de coronapas ook in Vlaanderen ingevoerd worden?

"Ik ben tegen een coronapas zoals die in Brussel of Frankrijk wordt ingevoerd. Door deze pas worden mensen impliciet verplicht zich te laten vaccineren. Dit is een vorm van verplicht toedienen van medicatie, een grens waar ik niet over wil gaan. De overheid mag niet ingrijpen in de fysieke integriteit van haar burgers. Ik vind het goed dat vaccinatie een individuele keuze is."

Vorig jaar stonden jullie op de rem voor een eenmalige subsidie voor politieke verenigingen. Waarom was die volgens jullie overbodig?

"De toenmalige coronasteun leek ons overbodig omdat we enerzijds al subsidie van de UGent ontvingen en anderzijds door de pandemie niets konden organiseren. Het ging om een blanco cheque die je aan eender wat kon uitgeven. We hebben de premie van 250 euro, nadat we eerst algemeen protest aantekenden en dit op niets uitdraaide, aan een goed doel geschonken."

"Ik sta open voor een grondige hervorming van intellectuele eigendomsrechten, zo niet een afschaffing."

Wat met de patenten op de coronavaccins?

"Onlangs schreef ik in 'Neohumanisme' (het blad van LVSV, red.) een betoog tegen intellectuele eigendomsrechten. Het boek 'Against intellectual monopoly' doorprikt het dogma. Het huidige systeem remt technologische innovatie af. Ik sta open voor een grondige hervorming van patenten, zo niet een afschaffing."

Bericht:
het zijn 'octrooien', geen 'patenten'; moet duidelijk nog veel boekskes lezen

Bericht:
Dat zijn synoniemen van elkaar. Patent is een internationale term en is beter gekend onder leken.