The Schamper Times

De eerste weken van het academiejaar zijn afgetrapt. Maken de studentenvertegenwoordigers een hattrick of zet de UGent de student buitenspel?

Study-Oei, hier is niemand?

Alleen studeren op je kotje van 15m² voelt niet altijd juist aan en storende huisgenoten kunnen wel eens een blokplan omgooien. Onder het dakraam van de Rozier of de gezellige tl-buisjes in S5 op campus Sterre: er is voor ieder wat wils in het arsenaal van studieplekken aan UGent. Het helse jaar 2020 noodzaakte onze universiteit grondig na te denken over een virusveilige bib voor de studenten die groepsmotivatie kunnen gebruiken of geen rustige studieplek hebben. Het alternatief voor studenten uit eerste bachelor werd de 'Study-OO’s': vaste studieplekken waar studenten kunnen samenwerken en lessen volgen. De eerste weken van dit vreemde academiejaar werd een frappante ontdekking gedaan: niet alleen is de opkomst voor de lessen teleurstellend, ook de Study-OO-stoeltjes blijven vaak koud. De Gentse Studentenraad wil daarom benadrukken dat studie- en werkplekken opengesteld zullen blijven voor alle studenten (en dat je naar de les moet gaan wanneer je mag!). Op hun website 'blokmap.be' vind je alle mogelijke studielocaties met desbetreffende openingsuren. De kaart wordt zoveel mogelijk geüpdatet, dus houd hem zeker in de gaten!

Kotje, studententuintje, boompje

Dat studentenverenigingen er alles aan moeten doen om de anderhalvemeterregel te bewaren op hun activiteiten is vanzelfsprekend. In de praktijk blijkt dat echter een hele klus. Verenigingen met een klein aantal leden moeten grote auditoria regelen en code oranje verplicht iedereen te allen tijde een mondmasker te dragen. De Dienst Studentenactiviteiten zal het de verenigingen makkelijker proberen te maken. Studentenverenigingen kunnen nu naast auditoria ook perkjes bezetten voor hun extracurriculaire activiteiten in de spiksplinternieuwe Studententuin. Gelegen op het domein van campus Sterre, zal de tuin de verenigingen aan UGent de kans bieden om nu ook buiten te spelen, dit met maximaal tweehonderd leden. Het blijft alleen maar hopen dat de klimaatverandering deze winter bederft, want bevroren bier geeft toch niet dezelfde vibe als lauwwarm.

Konventen are watching you

Niet enkel de locaties zijn een probleem voor studentenactiviteiten, maar ook de hele organisatie ervan blijft een heuse opgave. Samen met de Corona-Commissie (CoCo) stelde de Dienst Studentenactiviteiten een handleiding op voor studentenverenigingen om hun spelletjesavonden, halloweenfeestjes of bowlinguitstapjes op een verantwoorde manier te laten doorgaan. Een COVID Event Risk Model moet opgesteld worden, een meldingsformulier van de activiteit moet maar liefst drie weken op voorhand voorgelegd worden ter goedkeuring en voor de gehele activiteit moeten de verenigingen een draaiboek opstellen. De nieuwe maatregelen die vanaf 9 oktober een maand gelden, moeten natuurlijk ook door de studentenverenigingen opgevolgd worden. Tafels per tien zijn uit den boze en onder activiteiten waar drank wordt geserveerd moet om 23u een streep getrokken worden. Voorheen was de permanentie die de zalen afsloot de enige controle bij het opvolgen van de maatregelen. Op de Vergadering van KonventVoorzitters werd beslist dat de konventen actief zullen controleren en dat er bij overtredingen sancties volgen. Alles voor een veilig StUdEnTeNEvEnEmEnT!