Radioactieve straling

Doodsoorzaak: unief

Het laatste wat we van de UGent verwachten is dat ze een plaats delict wordt. Toch is een ongeval snel gebeurd en de wetenschap misschien gevaarlijker dan gedacht. De potentiële gevaren van onze Alma Mater worden hier onder de loep genomen.

De wereldgeschiedenis kent twee grote kernrampen: de explosie van 'Reactor 4' in Tsjernobyl op 26 april 1986 – u allen bekend van de baanbrekende reisdocumentaire 'Reizen Waes' – en Fukushima I, die op 11 maart 2011 werd uitgelokt door een natuurramp. Heeft onze alma mater ook een afspraak met de geschiedenis? Allicht niet. Maar kan radioactieve straling een onfortuinlijke UGent-student fataal worden? Ja, bij ongezien je-m'en-foutisme.

Tot voor kort huisvestte de universiteit nog een stokoude kernreactor in een bunker, diep onder campus Proeftuin. Hij luisterde naar de naam Thetis. Begin jaren 2000 besliste de universiteit om de reactor, die bijna veertig jaar lang gebruikt werd voor 'neutronenactiveringsanalyse', stil te leggen onder druk van methodologische innovaties, tanende wetenschappelijke interesse, en hoge onderhoudskosten. De decontaminatie- en ontmantelingsprocedure werd ongeveer vijf jaar geleden pas volledig afgerond, nadat het laatste radioactief afval de site verliet. Met de verwijdering van enkele andere gevaartes betekende 2017 het definitieve einde van nucleaire installaties aan de vakgroepen Chemie en Fysica. De plaats delict zoeken we beter elders.

Ons slachtoffer studeert wellicht (dier)geneeskunde en heeft een voorliefde voor nucleaire beeldvorming. Langdurige blootstelling aan radioactieve stralingen bij radio- en scintigrafie kan namelijk gevaarlijk zijn. Veiligheidsvoorschriften zoals handschoenen, meettoestellen, speciale afvalcontainers, loden bescherming (schermen, schorten, omhulsels, enzovoort), nauwkeurige coördinatie (logboeken en controletesten) en niet zwanger zijn, doen het acuut gevaar wijken. En mocht het noodlot alsnog toeslaan, heeft de UGent een uitvoerig protocol uitgewerkt. De kans dat het misgaat is zeer klein. Maar daar trekt Murphy zich natuurlijk weinig van aan.