In love with the CoCo

Geen cantussen in de kelder van de Delta of wilde feestjes in de Charlatan dit semester. Toch is niet alle hoop verloren: heel wat activiteiten kunnen in aangepaste vorm toch doorgaan. De coronacommissie scheidt het kaf van het koren.

De CoCo: we hebben het niet over het liedje van O.T. Genasis, maar een nieuw orgaan aan de UGent waar studenten, UGent-personeel, de politie en Stad Gent zich buigen over welke evenementen kunnen doorgaan in een coronaproof studentenleven. Studentenbeheerder Nicolas Vander Eecken, studentenambtenaar Anneke Vanden Bulcke, professor microbiologie Tom Coenye en Olivier Van Hulle van Politie Gent leggen uit.

prof. Tom Coenye en Olivier Van Hulle

"We zijn begonnen met zoveel mogelijk studentenactiviteiten te bekijken. We zagen direct dat een paar soorten activiteiten, zoals lezingen en vergaderingen, vaak terugkwamen. Daar hebben we duidelijke classificaties voor gemaakt", vertelt Vander Eecken. Het gros van de studentenactiviteiten wordt aan de hand van die richtlijnen geëvalueerd door de Dienst Studentenactiviteiten zelf. Wanneer zij twijfels hebben, trekken ze ermee naar de CoCo. Professor Coenye vult aan: "We wilden vooral dat zo veel mogelijk activiteiten konden doorgaan, maar dan wel op een veilige manier. Het was ons meteen duidelijk dat zowel politie en stad als universiteit daarmee op eenzelfde lijn zaten."

De CoCo heeft natuurlijk geen volledig vrij spel. Het orgaan moet zich aan de regels houden die de Vlaamse Overheid heeft uitgeschreven. Over dopen en cantussen, bijvoorbeeld, kon de commissie zelf geen oordeel vellen. "Die beslissing was al voor ons genomen op een overleg tussen de Vlaamse minister en de Vlaamse Vereniging van Studenten", aldus Coenye.

In need of some hot CoCo

De noodzaak om het studentenleven tijdens corona in goede banen te leiden, werd de eerste dag van het academiejaar al snel duidelijk. Honderden studenten wilden de opening van het academiejaar vieren in de Overpoort, waardoor deze in een mum van tijd drukker werd dan de Albert Heijn rond zes uur op een weekdag. "Op maandag aan de start van het academiejaar is het een beetje misgelopen. Daar is echter ook heel snel geschakeld. De dagen nadien is alles in een vrij normale setting kunnen doorgaan", vertelt politieagent Olivier Van Hulle. "Maar wat me vooral opviel, is dat een groot deel van de studenten de zaak veroordeelde. Die verantwoordelijkheidszin onder de studenten mag ook wel eens onder de aandacht gebracht worden."

Anneke Vanden Bulcke

De chaos in de Overpoort legt meteen ook de rol bloot die studentenverenigingen hier kunnen spelen. "Het is beter om goed geïnformeerde studenten in verenigingen te hebben die activiteiten organiseren, dan een Overpoort die uit de hand loopt. Nu we die beperken, zien we wel iets meer kotfeesten, maar ik denk dat studentenactiviteiten van verenigingen daar wel een remedie voor kunnen zijn", zegt Vander Eecken.

Hij pleit dan ook dat het in het beste belang is van de studenten om de regels te blijven naleven. "De cijfers zijn momenteel aan het stijgen. Als studenten aan activiteiten willen blijven deelnemen, moeten ze zich ook écht verantwoordelijk opstellen." Ook het organiseren van activiteiten moet veilig en met de nodige creativiteit gebeuren. Dat de verenigingen hierin slagen, kan Vander Eecken alleen maar beamen. Sinds de start van het academiejaar zijn er namelijk al meer dan duizend activiteiten goedgekeurd.