"Elke volgende stap was er altijd al, nog voor ik er klaar voor was"

Lukas Lelie: De man die zijn volk koeken leerde eten

Overenthousiaste veertigers, gekoelde chocoladekoeken, wekelijkse geurfitness en oude Brugse kaas: Gentse comedian Lukas Lelie fileert de hete hangijzers van de 21ste eeuw.

Nadat hij zijn kat de kamer uitstuurt wegens een te grote interesse in de regenjas van onze fotograaf, kunnen we zonder vrees voor een nieuw offensief plaatsnemen rond de keukentafel. Hoewel Lelie op het podium zijn gêne graag cultiveert, vertelt hij zonder schroom. "Fotografen zijn soms de hel voor mij", beaamt Lelie. "Ik doe niet aan gekke bekken trekken of dansen on stage". Zijn comedyshows zijn gevuld met oneliners en gaan over de banale dingen des levens. Bij 'De Ideale Wereld' (DIW) tovert hij sketches op tafel met een kritische ondertoon. Toch liggen die twee volgens hem niet ver uit elkaar: "Bij DIW zit de satire vaak gewoon in het uitgangspunt van de sketch. We lezen bijvoorbeeld iets in de krant en proberen dat dan om te draaien of uit te vergroten. Zo krijg je de context van de sketch en dan vul je dat ook maar op met moppen die erin passen. Op die manier wordt de humor die je creëert uiteindelijk weer banaal. Het is niet dat wij daar intern urenlang maatschappelijke debatten over voeren."

Satire in the Digital Age

Die sketches worden op sociale media onthaald met een aanzienlijke hoeveelheid likes en shares, maar op tv gaat het er anders aan toe. "Enkele jaren geleden was ik op een fuif in de Vooruit en gebeurde er wat ik al jaren hoopte dat er op straat zou gebeuren: ik werd aangeklampt door mensen over de sketch van de week ervoor. Het werd georganiseerd door Radio 1, dus het publiek bestond er voornamelijk uit veertigers. Toen had ik pas echt door wie ons tv-publiek was. Ze zijn een pak ouder dan de online-kijkers, maar uiteraard minstens zo belangrijk. De online fans kijken namelijk slechts hier en daar een video, maar geen volledige afleveringen. Het voordeel daarvan is wel dat de filmpjes die viraal gaan, net de hele goede zijn. De mindere worden niet opgemerkt. Ik spreek niet voor mijn winkel, maar dat helpt het imago van DIW zeker (lacht)."

"Soms is de timing belangrijker dan het talent. Wees gewoon op de juiste plaats op het juiste moment!"

Lelie is aangenaam verrast dat hij ook op persoonlijk vlak digitale successen boekt. Zeker zijn YouTube-serie 'Standaard Koekhandel', waar hij andere comedians vraagt om hun favoriete koek te recenseren, verkoopt als zoete broodjes. "Ik vind het wel zot dat YouTube voor mij persoonlijk een gelijkaardig effect heeft als DIW. Dat begon heel klein, maar gaandeweg wordt dat steeds bekender. Ik ga dat zeker niet overschatten, maar bij jongeren slaat het toch wel aan." Er is bovendien een nieuw seizoen van 'Standaard Koekhandel' in aantocht. "Na ieder seizoen denk ik: 'het is gedaan'. Maar uiteindelijk doe ik het gewoon te graag. Geen gebrek aan koeken in elk geval, en ook genoeg potentiële gasten." De opnames coronaproof laten verlopen blijkt wel een uitdaging. "Anderhalve meter afstand houden in de koekenrayon zou er te belachelijk uitzien, dus heb ik 70 euro neergeteld voor een plexiglas dat tussen mij en de gast kan staan. Het ziet er wel een beetje uit als een potentieel moordwapen, dus hopelijk laten ze me binnen. Dat zijn van die praktische details waar ik steeds van schrik als ik iets maak op eigen houtje. Als ik bij DIW om iets vraag, staat het er gewoon twee uur later."

Van droom naar daad: het zit hem in de timing

Na zijn studententijd aan het Royal Institute for Cinema and Sound (RITCS) in Brussel was hij klaar om enkele jaren in de supermarkt te werken en hier en daar wat stand-up te doen, maar het draaide anders uit. "Ik heb uiteindelijk maar drie maanden in de Louis Delhaize gewerkt. Daarna won ik Humo's Comedy Cup en mocht ik beginnen bij Woestijnvis. Steven Mahieu zag me die avond bezig en vertelde mijn huidige manager dat hij mij grappig vond. Zo had ik plots een manager. Mahieu nam mij ook mee als voorprogramma voor zijn zaalshows. Daarnaast maakte ik samen met Sander Vanderveeren (oud-huiscartoonist Schamper, red.) en Timm Knaeps 'Comedy Karaoke'. Dat werd opgemerkt door Woestijnvis en niet veel later kon ik bij hen beginnen. Het is na mijn studies dus zeer snel gegaan. Elke volgende stap was er altijd al, nog voor ik er klaar voor was. Toen ik meteen na Comedy Cup bij DIW begon, was dat zelfs te vroeg voor mij. Dat is ook de reden dat ik na één seizoen andere dingen gedaan heb vooraleer ik ben teruggekeerd." Zijn succesverhaal lijkt dus niet eenvoudig te kopiëren. "Inspirationele raad voor beginnende stand-ups heb ik niet meteen in de aanbieding. Soms is de timing belangrijker dan het talent. Wees gewoon op de juiste plaats op het juiste moment! Prachtig advies, hé! (lacht)"

Los Angeles aan de Leie

Lelie noemt zijn huidige woonplaats, Sint-Amandsberg, wel eens het Vlaamse Hollywood van de stand-up. "Ik ga dat blijven herhalen, dan komen de nieuwelingen vanzelf wel. Het epicentrum van de Vlaamse comedy ligt eigenlijk in Antwerpen, maar voor 'Standaard Koekhandel' moest ik de mensen op een maandagochtend tot in Sint-Amandsberg krijgen. Daarom zocht ik initieel vooral mensen uit de buurt. Zo kwam ik tot de vaststelling dat heel wat comedians, zoals Lieven Scheire of Gunther Lamoot, vlakbij wonen."

"Ik heb nog opgetreden in de homes van de UGent, dat zou ik nog wel eens willen doen"

De Gentse stand-upscene concentreert zich in de praktijk rond enkele cafés. "De Villa Volta, dicht bij de Overpoort: dat is een plek waar de voorbije tien jaar heel veel bekende stand-ups kwamen. Sinds een goed jaar heb je ook de Roes Comedy Club, meer in het centrum. Stand-up heeft doorgaans geen hip imago, maar daar bestaat het publiek ook altijd wel uit jonge mensen. Die zijn meestal echt moeilijk te bereiken." Hij vindt een studentenpubliek echter zeer fijn. "Ik heb met Edouard De Prez en Sander Vanderveeren nog opgetreden in de homes van de UGent. Fabiola, Vermeylen, en ook in de Therminal: dat was echt ambiance toen. We kwamen de studenten voorzien van een halfuur blokpauze. Dat zou ik nog wel eens willen doen." Lelie heeft hoe dan ook een voorliefde voor optredens in Gent. "Als je mij vraagt om voor een groot bedrag in Limburg te spelen of gratis in Gent, dan kies ik Gent."

Koeken, koeken, koeken

Dankzij zijn fascinatie voor koeken werd hij door enkele fans tot 'koekenpaus' gedoopt. "Ik hou écht heel erg van koeken. Ik schrijf nu aan een nieuwe zaalshow en die gaat ook weer over eten. Ik vraag me soms af of ik niet te veel op dezelfde nagel zit te kloppen, maar uiteindelijk blijven er ook liedjes over liefde gemaakt worden. Eten is een alomtegenwoordig thema, dat heel aanwezig is in het leven van de gemiddelde mens."

"Ik ruik nog steeds niets, maar blijkbaar is dat normaal"

Een tijdje geleden liep de Gentse comedian corona op. Hij kwam er niet ongehavend uit: "Ik ruik nog steeds niets, maar blijkbaar is dat normaal. Gelukkig heeft mijn smaakzin niet afgezien, anders zou ik moeten faken tijdens 'Standaard Koekhandel'. Een bevriende huisdokter vertelde me dat het nuttig kan zijn om je geur te trainen zodat die sneller terugkomt, dus nu doe ik aan intensieve geurfitness. Ik probeer toch wel een ritme aan te houden van om de twee dagen. Mijn vriendin steunt mij daarin. Vaak denk ik dat ik opnieuw kan ruiken, maar als ik een blinde test doe, valt die illusie meteen weer weg. Dan gok ik koffie, als het eigenlijk oude Brugse kaas is." Lelie zou ons de scoop van de wedergeboorte van zijn geurzin wel gunnen, maar met zijn neus in de koffiepot bekent hij niets te ruiken.

Politiek correcte koeken

Onlangs kwam er naast de Leo ook de vrouwelijke variant Lea op de markt, volgens sommigen een teken van seksisme. "Ik begreep dat er iets rond te doen was, maar die koek was om geld in te zamelen voor 'Think Pink'. Ik vond dat dus iets goeds. Persoonlijk vond ik het niet genoeg om seksistisch te zijn, maar mijn vriendin vond dat bijvoorbeeld wel." Voor Lelie was het niet de eerste keer dat er maatschappijkritiek binnensloop in de koekenrayon.

"Vorig jaar had ik in Standaard Koekhandel Wouter Deprez over de vloer en die koos Melo-cakes. We noemden dat allebei consequent Melo-cakes en uiteraard stonden de comments vol met mensen die vroegen waarom het zo politiek correct moest. Anderzijds waren er mensen in mijn omgeving die vroegen waarom ik die benaming niet aangekaart had. Ik vind dat niet nodig op zo'n moment. Wij waren gewoon over koeken bezig en dan word ik verweten dat ik een kans laat liggen om debat te voeren. We stonden daar met twee mensen die daar al voorbij waren. Je bent pas op dat volgende niveau als je dat gewoon niet meer hoeft te behandelen."

Lang zal hij leven

Voor zijn dertigste verjaardag heeft Lelie een verrassing in petto voor zijn collega’s bij DIW. "Het heet Kinder Cards en als je dat in je koelkast legt... Dat is fantastisch, man. Krokant koekje, chocolade erboven en witte melkcrème erin. Op mijn verjaardag op de redactie ga ik hier echt mee knallen. Mensen gaan dat nog niet kennen. Ik ga mij daar echt populair mee maken." Het is in de koekenwereld erg lastig om niet impliciet reclame te maken voor die grote voedselbedrijven. "Dat is iets heel moeilijks, waar ik echt mee bezig ben. Het is uiteindelijk een merkenkermis in de koekenrayon. Lotus, Kinder, Milka: het kan niet op! Ik probeer daar niet in mee te stappen door het hopelijk voldoende cynisch te maken op de juiste momenten. Ik probeer ook altijd te vermelden dat koeken vergif zijn. Dat zou ik niet mogen zeggen als ik in de zak van de marketingmolen zat."

"Krokant koekje, chocolade erboven en witte melkcrème erin. Op mijn verjaardag op de redactie ga ik hier echt mee knallen"

Lelie is bovendien in het bezit van wetenschappelijk bewijs dat de merkgetrouwheid van koekconsumenten tanende is. "Twee jaar geleden deed ik een experiment op de redactie met mijn verjaardag. Ik had Olé's en Leo's door mekaar gelegd en vroeg mij af welke er nu het eerste weg zouden zijn. Wat bleek? Ze waren allebei even populair. Het is blijkbaar echt doorgedrongen dat het krak hetzelfde is. Voer dat experiment zeker ook eens uit, zodat we meer data hebben."

0
Gemiddeld: 5 (2 stemmen)
cover: 

Reactie toevoegen