UGent verkend: kinderopvang Heymans

Al meer dan veertig jaar ontwaken studenten in home Vermeylen door de schaterende peuters onder hun ramen. De allerkleinsten kunnen er terecht in een van de zes kinderdagverblijven om te spelen, dutten en indien gewenst een vegetarische lunch te eten.

Voor vele studenten is het een goedbewaard geheim, maar doorheen de stad Gent bevinden zich zes UGent-kinderdagverblijven. Hier kunnen kindjes van 0 tot 3 jaar terecht. Els Pinnoy van het Centraal Meldpunt Kinderopvang UGent legt uit: "In principe mag iedereen een aanvraag doen, maar we geven voorrang aan ouders die gelinkt zijn aan de associatie UGent. Dat is dus voornamelijk personeel van UGent, maar ook van bijvoorbeeld de hogescholen en het UZ, en uiteraard studenten. Het gaat vaak om doctoraatsstudenten, maar ook master- en bachelorstudenten maken gebruik van de kinderopvang."

"Soms zijn er ook gastprofessoren, uitwisselingsstudenten of personeel uit andere landen. Daar werkt opvang vaak heel anders. Ze denken soms dat ze vandaag kunnen aanmelden voor opvang vanaf morgen, maar dat is in België absoluut niet het geval. Je moet er hier erg vroeg bij zijn. We hebben net kindjes ingepland voor de herfstvakantie van 2021. Je doet dus het best een aanvraag van zodra je weet dat je zwanger bent", vertelt Els.

In 2012 en 2013 openden de nieuwste vestigingen 'Het koetshuis' en 'De parkkabouter' na een enquête door de Cel Diversiteit en Gender. Ze onderzochten destijds waarom vrouwelijke postdoctorandi massaal uitstroomden en vonden dat er een grote nood was aan gezinsvriendelijke maatregelen. Toch blijft C. Heymans de grootste.

"Je doet het best een aanvraag van zodra je weet dat je zwanger bent"

Els vult aan: "In Corneel Heymans kunnen we tot 84 kindjes opvangen en sinds kort zijn alle kindjes terug welkom. Daar zijn zowel wij als de ouders erg blij om. Hoewel de vraag hoog is, was er de laatste jaren toch een daling. Al was dat niet enkel bij de UGent-kinderdagverblijven. De verklaring daarvoor is dat er simpelweg minder kinderen geboren zijn. Maar sinds een paar maanden is dat terug erg gestegen. Of het telewerken daar voor iets tussen zit, kan ik niet zeggen (lacht)."

In het reglement staat te lezen dat de ouders voor hun kleine knapen kunnen kiezen tussen een standaard- en een vegetarisch menu. "Ouders hebben altijd kunnen kiezen voor een alternatieve lunchoptie. Soms zijn er ook kindjes die geen varkensvlees mogen eten of bepaalde allergieën hebben. We merken dat de alternatieve maaltijden steeds populairder worden", aldus Els.