Muziek – Alice Phoebe Lou
De Zuid-Afrikaanse Alice Phoebe Lou is al een tijdje een begrip in de Berlijnse sferen van de straatmuziek. Als tiener verdiende ze tijdens het reizen haar brood als straatmuzikant en bijna tien jaar later speelt ze in uitverkochte zalen tijdens haar Europese tour. Naar haar traditie van vele liveoptredens gaf ze het afgelopen voorjaar een livealbum uit van diezelfde tour.
Haar muziek is lieflijk en sprookjesachtig, maar draagt een sterke feministische boodschap. Hoewel haar eerste plaat zijn roots heeft in de blues en de folkmuziek, klinkt deze meer jazzy en elektronisch. Lou's zijdezachte stem in combinatie met haar gitaarspel laat je wegdromen en zorgt er even later voor dat je niet kunt stilzitten. Het liveaspect maakt de nummers alleen maar krachtiger en levendiger.
Als inspiratie voor haar teksten gebruikt Lou veel van haar eigen ervaringen. Ze zingt over de positie van de vrouw in de huidige maatschappij, over liefdesverdriet en traumatische gebeurtenissen uit haar verleden. Deze thema's zijn de ene keer verhuld in een verhalend jasje, de andere keer zonder franjes.
Gelukkig is Alice Phoebe Lou, ondanks haar recente populariteit, haar roots niet vergeten. Afgelopen zomer was ze nog te horen in Treptower Park met coronaveilige concertjes in de buitenlucht. Zeker een aanrader voor wie van plan is om eens richting Berlijn te reizen. Luister tot die tijd vooral naar 'Live at Funkhaus' om toch nog een beetje het gevoel te hebben er in levende lijve te zijn.
Concert – Openingsconcert De Bijloke
Klassieke melomanen waren het afgelopen halfjaar grotendeels aangewezen op radiozender Klara. Hoewel de livestreamconcerten van de radiozender een charmant alternatief vormden voor livemuziek, voelden vele muziekfanaten toch het gemis van een écht concertgebeuren. Reikhalzend werd dan ook uitgekeken naar 4 september, de datum van het eerste publieke optreden in het vernieuwde Muziekcentrum De Bijloke.
Het openingsconcert werd verzorgd door het Symfonieorkest Vlaanderen onder leiding van de internationaal gelauwerde chef-dirigent Kristiina Poska. Met muziek van componiste Louise Farrenc brachten ze een eerbetoon aan een sterke vrouw uit de muziekgeschiedenis: een binnenkopper. Naast muziek van Farrenc kreeg het publiek ook Schumanns celloconcerto voorgeschoteld: twee uur divertimento puro. Niet alleen de muziek was overweldigend, ook de vernieuwde concertzaal oogstte alom bewondering. Recent onderging de zaal een ware transformatie met verbeterde akoestiek waardoor de muziek nu ten volle tot zijn recht komt. Ook op visueel vlak is de nieuwe concertzaal een pareltje met een houten afwerking die mooi aansluit bij het historisch ogende houten gewelf. Kortom, de muziekliefhebber wordt auditief en visueel verwend.
Zo'n totaalervaring riep toch ook enkele bedenkingen op. Door de beperkte zaalcapaciteit leek de zaal beangstigend leeg. Het applaus klonk navenant. Bovendien hing er een elitair sfeertje rond een concert waar de muzikanten het beste van zichzelf geven voor een beperkt, weinig divers en selectief publiek dat moeiteloos de hoge toegangsprijs (36 euro) kon betalen.
De Bijloke heeft dit seizoen nog ontzettend veel prachtige concerten op het programma staan en het eerste concertgebeuren smaakte naar meer. Laat ons hopen dat het aanbod ook opengesteld wordt voor een breder en jonger publiek, aan een democratisch tarief.
Reactie toevoegen