Cultuur Online

Cultuuragenda maar dan vanuit je kot

AB concerten online

Muziek - Een Spotify-playlist heeft nu eenmaal niet de charme van een liveoptreden. Een uur of langer luisteren naar een artiest die een zorgvuldig uitgekozen volgorde van liedjes speelt met volle energie en passie, heerlijk. De Ancienne Belgique (AB) zet haar concerten online, of het nu gaat om een gloednieuwe artiest die je vorig jaar gemist heb of iconische optredens van tientallen jaren geleden. Alles staat nu mooi gebundeld op hun website, zodat je weer kan genieten van die ongeëvenaarde sfeer.

Sunnieday

Game - Omdat het nachtleven een van de eerste slachtoffers van COVID-19 was, voelen cafés nog maar aan als een verre herinnering. Daarom hebben enkele dappere studenten het op zich genomen om de cafés nieuw leven in te blazen. Met mini-versies van de Overpoort, jeugdhuizen en zelfs onze eigenste Schamperredactie kan je er met een gratis acount terecht om virtueel te socializen. Honderden studenten verzamelen elke avond in verschillende ruimtes om toch even te vergeten dat er een pauzeknop staat op ons sociaal leven en alcoholisme.

24u cartoon livestreams

Televisie - Welke tijd is beter voor nostalgie dan deze? De zon schijnt buiten, maar toch zit je liever binnen achter een scherm. Ook tien jaar geleden was dit voor velen het geval. Voor we allemaal een smartphone en laptop hadden, verslonden velen urenlang cartoons en andere kinderprogramma's. Op YouTube kan je tegenwoordig een hoop livestreams vinden die 24 uur lang je favoriete reeksen spelen. Denk aan Kids Next DoorTom & Jerry en nog gigantisch veel andere stukken jeugdsentiment.

Coronameron

Literatuur - Corona voelt misschien als een crisis van ongekende waarde, maar al eerder kregen we te maken met epidemieën van verschillende aard. De KU Leuven (een of andere pretentieuze universiteit, red.) verzamelde een hoop interessante literaire werken, zowel fictie als non-fictie, die problematieken aankaarten waar ook wij nu mee te kampen hebben. Denk aan liefde en vriendschap in tijden van quarantaine, massahysterie, geloof versus wetenschap en een heleboel meer. Een aanrader voor zij die houden van wat trager te consumeren media.