Best of: choco

Nutella (€ 2,95 voor 400g)

De zoete droom, Nutella. De smeuïge textuur doet het goed met brood, sandwiches, toast of gesmolten in combinatie met fruit of ijs. Het is dé guilty pleasure, de verboden vrucht en ook een zondebok. Nutella wordt namelijk gemaakt met palmolie, wat zeer slecht is voor het milieu. Gelukkig moet je niet al te veel gewetenswroeging hebben als je dit goddelijke smeersel op je boterhammetjes strijkt. Ferrero, het bedrijf dat Nutella produceert, gebruikt honderd procent duurzame palmolie die goedgekeurd is door de Rondetafel van Duurzame Palmolie. Zonder schuldgevoel kan je een lepel in de pot en vervolgens in je mond steken. Nutella is niet alleen zeer smeerbaar, maar met de restjes die je niet uit de pot krijgt, kan je heerlijke chocomelk maken. Giet er warme melk in, deksel erop en schudden om zo tot een hemelse drank te komen. We kunnen niet anders dan genieten van deze chocopasta, waarvan het enige minpuntje de prijs is. Rest ons nog te zeggen dat dit een wondermiddel is om de studententijd door te komen.

De Melk-chocopasta van Boni (€ 1,89 voor 600g)

Dit product is stukken goedkoper dan Nutella en qua smaak overstijgt het alle verwachtingen. UTZ-certificaat, alsook duurzaam: de Bonichocopasta gemaakt met melkchocolade heeft juist dat tikkeltje ietsje anders: geen hazelnoten! En dat maakt écht het verschil. Van ’s morgens vroeg, een klein tipje op een hemelse Franse baguette en jouw dag is meer dan goed. De enige nogal vreemde eigenschap van dit wondersmeersel is de afbeelding van twee margrietjes op de achtergrond van het etiketje. Maar laten we ons maar niet laten misleiden door de buitenkant. Iedereen weet dat het belangrijkste van binnen zit, en geloof ons: deze binnenkant is superlekker.

Côte d'Or: Noire de Noire (€ 2,73 voor 300g)

Blijft ge in uw kot? Doe het met deze chocopot. Speciaal ontwikkeld voor alle individuen die enigszins symptomen van ziekte vertonen, is het een trouwe vriend in tijden van quarantaine. Vaak wordt over het hoofd gezien dat psychisch welzijn een belangrijk element vormt in het herstel bij ziekte. Daarom raadt 0,001 percent van de artsen aan om chocopasta in grote hoeveelheden binnen te spelen zonder enige vorm van zelfreflectie. Deze delicatesse van de Goudkust heeft een smeuïge textuur en smelt op de tong als een ijsje in de West-Afrikaanse zon. Daarnaast is het met zijn cacaopercentage van 16 procent (het hoogste uit onze tests!) een uitermate doeltreffend middel tegen allerhande schijterij, gaande van het soort na een stevig nachtje Overpoort tot de meer onvermijdelijke buikgriep. Twijfel niet langer, neem de lepel ter hand en sla uw voorraad in voor de naderende apocalyps. Zij gingen u reeds voor: D. B. Maggie, V. Albertooo en andere sterren.

Kwatta Chocopasta (€3,60 voor 600g)

Niemand eet boterhammen omdat hij zich verheven en verleid wil voelen, laten we eerlijk zijn. Je verlangt even hard naar choco als naar de tijd dat je in het warme zonnetje op de speelplaats in de kleuterschool zat te krijten. Of het was die ene sportdag waarop papa je een éxtra sandwich met choco had meegegeven zodat er in je brooddoos nog maar net genoeg plek was voor je Capri-Sun. De boterham met choco op de verpakking glimlacht je vrolijk toe. Hij nodigt je uit om bij elke hap chocobesmeerd brood terug te denken aan toen je nog geen papers moest schrijven en je gewoon nog lekker de zon kon tekenen op de hoek van je papier, want fuck cirkels: die klootzakken zijn moeilijk om te tekenen. Deze chocopasta is één en al opvallend verparkt jeugdsentiment. Kwatta trekt zich niks aan van de haters, Kwatta heeft je lief.

La Vida hazelnootpasta (€3,60 voor 270g)

Wie liever kiest voor een ethisch verantwoorde variant van Vlaanderens favoriete smeerseltje, is hier aan het juiste adres. Niet alleen gebruikt de choco geen door kinderen geplukte hazelnoten, het is ook vrij van orang-oetangvermoordende palmolie en dierlijke bestanddelen. De labels '100% biologisch', 'vegan' en 'fairtrade' bevestigen dit. Desondanks is het toch een hazelnootpasta met 'melkchocolade'. Ik hoor het u al denken: "Dat zal wel weer naar niets smaken, die leedvrije bucht." Niets is minder waar, want voor de Nutellafans onder jullie zal dit een ware revelatie zijn, waarbij jullie na de stap naar La vida nooit nog terug zullen willen naar choco van een onethisch bedrijf zoals Ferrero. Dat zijn nog grotere klootzakken dan cirkels.