The Schamper Times

Vadertje staat is nogal een puinhoop de laatste tijd. Gelukkig is er de UGentse politiek om de belangen van de student te begunstigen. In welke pap hebben de studentenvertegenwoordigers hun vingers dit semester?

'Durf Doen!' krijgt een nieuw jasje

Veel studenten weten van helemaal niet welke verenigingen er allemaal bestaan. Hoogstens kennen ze hun faculteitsvereniging en nog wat willekeurige verenigingen als de spannende BDSM-vereniging Kajira en het wholesome gezelschap waar je thee kan drinken: Moeder Theepot. Dé digitale plek waar je als onwetende student een overzichtje krijgt van alle studentenverenigingen wordt uitgebreid, opgeleukt en verbeterd. Samen met de Gentse Studentenraad bouwt Zeus (de studentenvereniging van de Informatica, red.) een nieuwe welke-vereniging-past-bij-jou-website.Waar nu een ellenlange en nogal saaie opsomming van alle opties staat, zal straks een vrolijk en ontzettend informatief testje te vinden zijn. 'Durf Doen!' zal binnenkort gereïncarneerd worden tijdens een Codenight. Spannend!

Tele-mentaal welzijn: alle beetjes helpen in de blok

Bij één digitale kruisbestuiving blijft het niet. De Gentse Studentenraad en Start to Talk zitten mee aan tafel over een nieuwe campagne van Teleblok. De campagne begint eind mei en dient om studenten aan te zetten met elkaar te praten en mekaar mentaal te steunen. Al wie het al eens zwaar heeft tijdens blok kan hier terecht om een luisterend oor te krijgen (en te bieden) als het even niet meezit. Je blokverdriet en -woede hoef je dus de komende blok niet langer te kanaliseren via de commentaarsectie van de UGent Confessions! Kleine inzinkingen of zware dipjes worden voortaan opgevangen.

Studievoortgang of studie-achteruitgang?

In onderwijsland is er discussie over de studievoortgangsmaatregelen. De Dienst Onderwijsaangelegenheden is onder andere de bindende voorwaarde inhoudelijk aan het herbekijken. De voorbije zes à zeven jaar heeft de UGent heel wat cijfermateriaal kunnen verzamelen. Naast cijfers over hoe lang het duurt om een bachelor te halen, zijn er nu ook cijfers beschikbaar over de studieduur van masters. Hier zijn geen grote verrassingen uitgekomen: mensen die in hun eerste jaar slagen, slagen meestal ook in hun bachelor en master. De cijfers bieden niet de meest verrassende conclusies, maar zorgen ervoor dat de maatregelen meer in detail besproken kunnen worden. Het is belangrijk dat we bespreken en evalueren of de studievoortgangsmaatregelen in hun huidige vorm nodig zijn.