Cultuuragenda

UGent Women's Strike

9 maart om 12u - Het Rectoraat

De staking op de Internationale Dag van de Vrouw begint ondertussen een echte traditie te worden aan de UGent. Dit jaar strijdt de staking voor betere werkomstandigheden voor de werknemers bij de poetsdienst en in de studentenrestaurants. Deze mensen moeten nog steeds in slechte omstandigheden werken aan een loon dat veel beter kan. Met gratis soep, een streepje muziek en een bijdrage aan de verplettering van het patriarchaat is er geen enkele reden om dit stukje UGentcultuur te missen.

Internationale Vrouwendag in de Meubelfabriek

8 maart - Meubelfabriek

Natuurlijk zijn er meer manieren dan enkel staken om je vrouwendag door te brengen. Je kunt zo altijd naar de Meubelfabriek gaan, waar ze een hele dag een hoop gratis activiteiten organiseren. De Meubelfabriek is, zoals de naam al doet vermoeden, een oude meubelfabriek. Die is nu de uitvalsbasis van verscheidene lokale groepen, zoals Girls Go Boom. Van tien tot twaalf organiseren ze een brunch, gevolgd door een lezing en gedurende de hele dag kun je aan een scala van workshops deelnemen. Van yoga en een acrogym tot een naaiworkshop en smeden.

Homeros: 5 vrouwen

12 maart om 20u - Theater Tinnenpot

We blijven nog even binnen het feministische thema. Homeros staat bekend als de mythische schrijver van de 'Ilias' en de 'Odyssee'. Deze epische verhalen over Achilles en Odysseus werden enkele jaren geleden opnieuw vertaald door classicus Patrick Lateur. Deze voorlezing bekijkt de werken, die door sommigen wel eens als 'het begin van de Europese literatuur' worden gezien, uit een heel andere hoek. Namelijk uit die van vijf vrouwen: Helena, Penelope, Andromache, Nausikaä en Kirke. Een aanrader voor iedereen die van Griekse mythes en verhalen over sterke vrouwen houdt.

VRG-Toneel: De Bastaard en de Bakfiets

16, 17 en 18 maart - Tinnenpot

Studentenverenigingen doen meer dan enkel drinken en veel geld vragen voor cursussen. Soms drinken ze ook bij een toneelstuk, waar ze geld voor vragen. Alle gekheid op een stokje: 'De Bastaard en de Bakfiets' is een leuk initiatief van de VRG (de vereniging van de Rechten, red.), die naar jaarlijkse traditie een toneelstuk organiseert. In deze productie, geschreven, geregisseerd en gespeeld door rechtenstudenten, komt de creatieve kant van de student naar boven. Met een goedkope inkom en een veelbelovend verhaal kunnen we dit enkel aanraden aan studenten die van een beetje studentikoze cultuur houden.