Toekomst van het Technicum

Al sinds het ontstaan van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen als afsplitsing van de Rechten delen de twee één campus: Campus Aula. Maar hier komt verandering in. De toekomst ligt iets dichter bij het rectoraat, in het niet-meer-zo-prehistorische Technicum.

Oud, maar niet versleten

Het Technicum

Wie niet weet wat het Technicum is, of Technische Laboratoria voor de nerds: het is dat gigantische - lelijke - gebouw aan het water bij onze geliefkoosde resto De Brug. De Therminal hoort er technisch gezien ook bij, maar is eigenlijk maar een klein deel van het gehele complex. De site werd ontworpen tijdens het interbellum door architecten Cloquet en Magnel en was lange tijd de thuisbasis van de ingenieurs. De ingenieurs moesten vroeger ook al alles lastiger maken dan nodig: het Technicum werd gebouwd via een vernieuwend staaltje architectuur. Het was voor die tijd zeer innovatief, gebruikmakend van een stalen skelet en speciale lastechnieken. De vloeren zijn ook bijzonder stevig, zodat de zware machines en proeven die in het gebouw gepland waren niet plotseling in de kelders zouden eindigen.

Het is ongewoon dat een gehele faculteit verhuist

Het Technicum was ook waar de originele Resto De Brug gevestigd was, maar in 1960 kreeg de resto een eigen gebouw en daar is het nu nog steeds. In 2010 werd er beslist dat het gebouw gerenoveerd en verbouwd zou worden om plaats te bieden aan nieuwe bewoners. Zo zal zowat de hele faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen verhuizen naar gebouwen 1 en 2. Dit zal wel pas in 2021 gebeuren, dus er is genoeg tijd voor sentimentele Pol&Soc'ers om afscheid te nemen van de Universiteitsstraat.

De Exodus

Een ingang van het Technicum

In de zomer van 2021 zullen de leslokalen, het decanaat en de bibliotheek van de Politieke en Sociale Wetenschappen verhuizen naar een 'volledig vernieuwd Technicum'. Voor studenten van de faculteit klinkt dit misschien bekend in de oren, want de verhuis is eigenlijk al een beetje bezig. Zo is er een fusie van vakgroepbibliotheken; de bibs van Sociologie en Communicatiewetenschappen worden samengevoegd tot bibliotheek Korte Meer, en Conflict en Ontwikkeling zal samen met Politieke Wetenschappen in de bibliotheek Universiteitstraat te vinden zijn. Het plan is dan om later een grote facultaire bib te hebben in het Technicum. Because bigger is better

In het nieuwe gebouw komen er 15 nieuwe leslokalen en auditoria bij, waar nog eens 2 oude ook blijven bestaan

Het is ongewoon dat een complete faculteit verhuist. De vorige keer dateert van toen de Faculteit Wetenschappen zijn volledige inboedel aan vreemde meettuigen en appels om zwaartekracht mee te testen meenam naar het verre oord dat nu Campus De Sterre wordt genoemd.
Mogelijks ligt het antwoord op de vraag waarom de faculteit verhuist bij de Rechten. Jaloers op het prestige van de Sociale Wetenschappen, is de verhuis duidelijk een goedkope truc om hun campus niet meer te moeten delen. Het saaie antwoord blijkt echter plaatsgebrek te zijn. Door het groeien van de studentenpopulatie is er gewoon geen plaats meer. De UGent beweert dat de auditoria altijd vol zitten, wat vreemd is, want dat zou betekenen dat er heel wat studenten zijn die effectief naar de les gaan. In het nieuwe gebouw komen er vijftien nieuwe leslokalen en auditoria bij, naast twee oude die blijven bestaan. Met een totale capaciteit van ongeveer 1.300 plaatsen zou er dus voldoende plaats zijn voor die studenten die het wel nog zien zitten om naar hun lessen te gaan.

Planproblematiek

Nog een foto van het Technicum

Het eerste plan voor de nieuwe thuisbasis van de Pol&Soc dateert al van 2010, ondertussen een decennium geleden. In die tijd is de deadline al een paar keer opgeschoven, en als je kijkt naar wat die planning precies inhield begrijp je ook waarom. De nieuwe campus is de eerste energieneutrale renovatie die het projectbureau van de Directie Gebouwen en Facilitair Beheer onderneemt. Als je beseft dat het gebouw dateert uit de jaren 30 is dat vrij impressionant.

Wie dacht dat dit het enige obstakel was waar de eigenste bouwgilde van de UGent zich naadloos wist door te dringen, zit goed fout. Het gebouw is namelijk ook nog eens erfgoed. En monumentenzorg laat veranderingen niet toe zonder slag of stoot. Zo zijn er bijvoorbeeld tegels die nog dateren uit het oude gebouw die moeten blijven liggen. Dit geldt echter niet voor de auditoria, want daar zorgen die blijkbaar voor een slechte akoestiek. Uiteindelijk, wie wil er nu niet dat de professor goed verstaanbaar is terwijl wij, brave studenten, aandachtig luisteren in elke les? Een bijna negentig jaar oud gebouw energieneutraal maken, en dan nog eens onder de alziende ogen van monumentenzorg, heeft ervoor gezorgd dat het gerenoveerde Technicum een staaltje planwerk is dat vele diensten van de UGent dichter bij elkaar heeft gebracht. Alleen al de isolatie regelen van een gebouw met die respectabele leeftijd zal wel meer dan een paar vriendelijke mails van het projectbureau gekost hebben.

De deadline is al een paar keer opgeschoven

Het zal dus nog maar een jaartje wachten zijn voordat de politicologen, communicatiewetenschappers en sociologen de Faculteit Rechten en Criminologie definitief vaarwel zeggen die hen ondertussen al dertig jaar onderdak biedt. Maar de toekomst van de Pol&Soc in het Technicum ziet er rooskleurig uit. Ze zullen hun vroegere faculteitsgenoten van de Aula bovendien niet snel vergeten terwijl ze de goed geïsoleerde auditoria met fantastische akoestiek aan de Muinkschelde, of het water voor de antigeografen, bezetten.

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)