De vreemdste kersttradities

Het christendom is door kolonisatie en bekering naar alle uithoeken van de wereld verspreid en is met ruim twee miljard volgelingen de grootste religie ter wereld. Al vieren ze overal dezelfde gebeurtenis, toch heeft elke plek z’n eigen ietwat vreemde kersttradities.

Spanje (Catalonië) - De schijtende boomstam

Caga Tió betekent ‘schijtende kerel’ in Catalonië. Het is een traditie waarbij Catalaanse kinderen vanaf acht december eten geven aan een stuk hout en het warm houden met een deken. Wanneer het op kerstavond of kerstdag uiteindelijk dik en vet is, wordt het met een stok geslagen onder begeleiding van een lied. Het is dan de hoop, op voorwaarde dat alles goed is gegaan, dat de boomstam snoep, noten en andere kleine cadeautjes ‘schijt’ en geen zoute haring, knoflook of een ui. Deze kleinigheden worden gedeeld met alle aanwezigen. Grotere, individuele geschenken worden meestal gegeven op Driekoningen.

Caga tió,

caga torró,

avellanes i mató,

si no cagues bé

et daré un cop de bastó.

caga tió!

Schijt, boomstam,

Schijt nougat,

Hazelnoten en kaas,

Als je niet goed schijt,

Dan sla ik je met een stok,

Schijt, boomstam!

Zoek op YouTube ‘caga tió song’ en observeer dit vreemde ritueel.

Georgië - De kinderkruistocht

Hier wordt, doordat er met de gregoriaanse kalender gewerkt wordt, Kerstmis gevierd op zeven januari. Op deze dag trekken kinderen de straat op in speciale kostumering, feliciteren elkaar, zingen liedjes en worden onderweg door volwassenen getrakteerd op snoep. Best schattig, al heeft het wat weg van een kinderkruistocht omwille van de outfitjes waarin de kinderen rondparaderen.

Duitsland - De kerstpiramide

Tijdens de middeleeuwen ontstond in Europa het gebruik om tijdens de wintermaanden de somberheid tegen te gaan door het huis met kaarsen en groenblijvende takken te decoreren. Een creatieve invulling van deze gewoonte is de Weihnachtspyramide. Deze ingenieuze kerstdecoratie bestaat uit ronddraaiende onderdelen waarop houten poppetjes staan. De stijgende warme lucht onderaan doet de molenwieken draaien die het mechanisme in gang houden zolang de kaarsen branden. Het spektakel is best te genieten met een grote plak Weihnachtsstollen: fruitcake met marsepein die je tegenwoordig ook in België gemakkelijk kan vinden.

Zweden - Nooit te vroeg voor kerst

Een Zweed(se) twijfelt niet over het moment waarop het sociaal aanvaardbaar wordt om een kersttrui te dragen, want op 13 december wordt daar de kerstperiode officieel ingezet met het Luciafeest. Het is dan de gewoonte dat de oudste dochter ’s ochtends het Lucialied zingt en de familie wekt met koffie en saffraanboterkoeken. Hierbij gaat ze gekleed in een wit kleed met rode sjerp en wordt haar pad verlicht door een krans met kaarsen die ze op het hoofd draagt. Tijdens de koude dagen in de aanloop naar Kerstmis houden de Zweden zich graag warm met glögg en eten daar een soort van kruidige speculaas bij die ze pepparkaka noemen. Beide lekkernijen zijn te koop bij IKEA.

Glögg is supermakkelijk om zelf te maken:

90 ml water, 75 gram suiker, 1 kruidnageltje, een klein kaneelstokje, 180 ml rode wijn, sap van een halve citroen, sap van een kwart appelsien, beetje rozijnen en amandelschilfers. (optioneel: 1 kardemompeul en 1 steranijs)

1. Laat in een pannetje water, suiker, kruidnagel, kaneelstokje en rozijnen koken

2. Haal van het vuur en voeg de rest van de ingrediënten toe. Warm op maar laat niet koken.

3. Werk af met amandelschilfers.

Noorwegen - Be gone witch!

Terwijl vrouwen op kerstavond alle huishoudgerief dat enigszins lijkt op een bezem verstoppen, loopt in Noorwegen de man des huizes naar buiten om enkele keren met zijn grootste blaffer in de lucht te schieten. Volgens Noorse legenden is kerstavond het moment waarop heksen en kwade geesten op zoek gaan naar bezems om allerhande onheil uit te halen. De Noren zien deze maatregelen als hun beste bescherming tegen ongeluk tijdens de koude winterdagen.

Venezuela (Caracas) - Kerst op wieltjes

In Venezuela’s hoofdstad gaan gelovigen tussen 16 en 24 december dagelijks naar de Heilige Mis op rolschaatsen. Een traditie waarvoor straten worden afgesloten en die steevast gepaard gaat met koffie en warme chocolademelk. Volgens de legende is het ook de bedoeling dat kinderen voor het slapengaan een touwtje aan hun teen binden en het uiteinde ervan door het raam hangen. Zo kunnen passanten op wieltjes hen wekken en aanmoedigen om mee richting de kerk te rollen.

Tjechië - Is het tijd om een kat te kopen?

De periode van de feesten is voor veel mensen een eenzame tijd. In Tsjechië is dat niet anders en vragen ze zich wel eens af wat het komende jaar voor hen zal brengen op het vlak van de liefde. Daarom hebben Tsjechische vrouwen een traditie waarbij ze met hun schoen gooien om hun toekomst te voorspellen en te bepalen of ze zich al dan niet zullen moeten neerleggen bij hun eenzame bestaan.

Single dames (en iedereen die ook wel nieuwsgierig is), dit is wat je moet doen om jouw lot te kennen op de Tsjechische manier:

1. Sta met je rug naar de deur

2. Gooi je schoen over je schouder de lucht in

3. Kijk hoe de schoen geland is

Landde de schoen met de hiel naar de deur? Dan is het tijd om je eigen Netflixaccount aan te schaffen want je zal niet snel een partner vinden die graag zijn of haar wachtwoord met je wil delen.

Landde de schoen met de tip naar de deur? Dan ga je volgens de Tsjechen dit jaar nog trouwen, proficiat! Begin alvast met een goed paar schoenen te kopen, aangezien je net met dit paar hebt zitten gooien.