Cultuuragenda

SMELLS LIKE CIRCUS @Vooruit 14/01 - 18/01

FESTIVAL - Circuscentrum en de Vooruit organiseren dit seizoen opnieuw het circusfestival 'SMELLS LIKE CIRCUS'. Tijdens deze editie worden niet alleen de grenzen van het circus getoond, maar ook de grenzen van de lichamen van de performers en de attributen waarmee ze werken. Het lichaam wordt ouder en gaat tot het uiterste, met alledaags materiaal kan men iets nieuws creëren. Vijf dagen performances, lezingen en workshops op verschillende locaties in Gent, met een afterparty op de laatste avond!

Xmas Student Movie Night @Sphinx 19/12, 20:00

FILM - In samenwerking met Arteveldehogeschool toont Sphinx de oermoeder van alle kerstfilms: ‘Home Alone’. Voor zij die de film nog niet kennen: de familie McCallister vertrekt in alle drukte op reis voor kerst. De kleine Kevin (Macaulay Culkin) wordt echter per ongeluk vergeten. Aanvankelijk is de nieuwe vrijheid geweldig voor Kevin, maar al snel zien twee inbrekers zijn huis als een gemakkelijk doelwit. Nu is het aan Kevin om het huis te verdedigen. Nog wat ontspanning voor de examens dus!

'Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich’ @Vooruit 18/12 - 22/12

DANS - In 1982 beleefde Anne Teresa De Keersmaeker haar doorbraak als choreografe met ‘Fase’, waarin ze zelf ook meedanste. Voor de eerste keer geeft ze deze voorstelling door aan twee nieuwe danseressen. ‘Fase' bestaat uit drie duetten en één solo, gechoreografeerd op vier repetitieve composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich. De herhaling van ‘simpele' bewegingen vormen een complex spel van synchrone patronen en faseverschuivingen. Wat eerst samenloopt, begint plots te verglijden.

'Angels in America' @NTGent Schouwburg 07/01 - 09/01

THEATER - Gebaseerd op het toneelstuk van Tony Kushner, brengen Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal 'Angels in America’. Via meer dan twintig personages volgen we een strijdvaardige generatie die zich verzet tegen de tijdsgeest van de VS, midden jaren tachtig. Van reisagenten, advocaten, verplegers en ex-dragqueens tot goddelijke interventies en religieuze minderheden. Acht acteurs brengen soms hilarische, soms intieme scènes over macht en hypocrisie, maar bovenal hoop voor de toekomst.