Best of: studeerplaatsen

Blok @ Therminal

Blok at Therminal

Met voorsprong de meest beruchte blokplaats van Gent. Een dikke 300 studenten zitten in de Therminal verspreid over vijf zalen. Van een vijftiental studenten in de kleine zalen, tot enkele honderden in de Trechterzaal. Samengeperst alsof het een sardineblikje zou zijn, wordt er hier van half negen 's morgens tot middernacht intensief geblokt. Tenminste als je erin slaagt om binnen te raken. Elke zondag dient er om zeven uur 's avonds gereserveerd te worden, waarna alle plaatsen in een oogwenk bezet zijn. Degenen die niet gereserveerd hebben, kunnen om negen uur 's morgens steeds hun geluk beproeven, maar hun zoektocht eindigt vaak in mineur. Op het gelijkvloers verdiep is er een ontspanningsruimte waar je koffie kan zetten, je afwas kan doen, chillen in de zetel en zelfs pingpongen! En omdat blokken ook eten is, staat er zelfs een koelkast ter beschikking! Jammer genoeg enkel voor universiteitsstudenten. Enkel zij die sanitaire problemen, het microklimaat, en de kleine tafels kunnen verdragen zullen hier overleven. Voor zij die het aankunnen, kan de blok@therminal jouw examenperiode redden.

Hotel Mama of Papa

Flaterende foto van een student die bij zijn mama of papa studeert

De beste studeerplaats die een mens kan kiezen, is nog steeds het befaamde Hotel Mama & Papa. Geen plaats waar de rust zo alomtegenwoordig is, het eten zo goed smaakt en de huisdieren zo knuffelachtig zijn. Iedere morgen schakel je een ouder of middelbare schoolbroer- of zus in om je uit je bed te sleuren, en elke avond val je tijdig en vreedzaam in slaap na een gezellig avondje in de zetel te hangen, terwijl er naar 'Midsomer Murders' gekeken wordt. Als pauze ga je sporten in die wijk waar niemand komt, op bezoek bij je oma een straat verderop of lekker in bad. Ben je het eventjes allemaal beu, dan huil je in de armen van je ouders. Boodschappen doen en koken wordt volledig overbodig en zelfs poetsen wordt voor jou gedaan. Geen nood om je 's ochtends te haasten om dat plekje in de bib te veroveren, want dat plaatsje aan je bureau is helemaal vrij. Ten slotte ligt ieders sociale leven uiteindelijk in Gent en is er in dat boerenhol van afkomst geen verleiding tot nachtelijk activiteiten.

StuArt Blok @ Blandijn

Blok at Blandijn

Ah, de Blandijnberg, de tweede thuis van de studenten Letteren en Wijsbegeerte (of blandino's, red.). Men blijft graag dicht bij huis, dus StuArt organiseert elk semester ‘Blok @ Blandijn’. Vanaf zestien december kan je elke weekdag terecht in de drie kelderlokalen. StuArt zet ook elke dag koffie en thee voor de brave studentjes, al moet je wel jouw eigen tas of mok meenemen. Voor de studenten die ook in het weekend in Gent blijven, worden de lokalen ook op zaterdag 11 januari, 18 januari en 25 januari aangeboden. In tegenstelling tot de faculteitsbibliotheek, kan je hier je rugzak meenemen naar het lokaal. Geen gevaarlijke stapels spullen die elk moment kunnen omvallen dus (tenzij dat je ding is). Voor blandino's is deze locatie ook handig, aangezien je op een paar minuten aan je examenlokaal of -auditorium staat. Vanaf dit jaar is er ook het nieuwe StuArt-lokaal, waar je kan ontspannen in één van de zeteltjes. Bij deze bloklocatie is alles op elk moment redelijk dichtbij, of dat nu een broodje, een koffie of een welverdiende pauze is.

De Krook

Wil je ergens studeren waar je er bijna zeker van bent dat je geen plaats vindt? Ga dan naar de Krook! Met zijn veelvuldige glazen wanden kan je vanop de derde verdieping van het gebouw tijdens het beluisteren van een iets saaiere les jouw ogen plezieren met de mooiste Gentse bezienswaardigheden: het Belfort, de Sint-Niklaaskerk en als je je nog wat beter concentreert wellicht een UGent-gebouw hier en daar. Memento examini! Naast het wat spottende beeld dat hier werd geschetst, is de Krook werkelijk de moeite waard om ’s morgens vroeg om negen uur fris voor de deur te staan wachten. Het is er lekker warm en gezellig. Een aangename pauze kan worden genomen om een heerlijke cappuccino met kleine teugjes te drinken in het Krookcafé op de benedenverdieping, of om allerlei leuke romans uit te pluizen die je wellicht nooit zal lezen. Aan het einde van de dag kan je jezelf dan ook trakteren met het ontlenen van een goede film. Misschien is het dan toch het best als je dan toch ergens anders gaat.

Jouw campusbibliotheek

Waarom zou je, zoals de vogels, een trek maken naar exotische locaties als je ook een plekje kan zoeken in de bib van jouw campus? Waarschijnlijk zijn er daar minder plaatsen te vinden en is het geen bekende blokplaats. Maar er zijn ook voordelen verbonden aan studeren op bekend terrein. Om te beginnen ken je jouw campus en kan je studeren in een vertrouwde omgeving. Dit betekent dat je niet hoeft te zoeken naar de toiletten of een plekje om te wenen. Het is ook zo dat als je op jouw campus studeert tijdens de examens, de weg naar jouw uiteindelijke ondergang niet zo ver is. Meestal is die zelfs maar twee gangen verder. Dit werkt in beide richtingen, want na jouw examen kan je direct ook terug aan de slag gaan. Bovendien zit je dicht bij jouw lesgevers en kan je dus voor alle vragen, die je eigenlijk had moeten stellen tijdens de lessen, meteen bij hen terecht. Een laatste opmerking is dat je in een bib zit en dus tijdens jouw pauzes rustig de krant of een boek kunt lezen, zolang het maar niet je cursus is.