Het ABC van de Fietsambassadé

Studentenstad Gent telt ruim 74.000 studenten. Tel daar alle medewerkers nog eens bij op en je zit met een heel leger. Een leger dat zich in de stad voornamelijk met de fiets verplaatst. Hoe pakt onze Alma Mater dat aan?

Halverwege 2017 nam het Gentse fietsenverhaal een belangrijke wending. Organisaties studentENmobiliteit, Max Mobiel en het Fietsendepot van Stad Gent smolten samen en vormden De Gentse Fietsambassade. Bij de oprichting van de Fietsenambassade werd er ook aan de hogeschoolinstellingen gedacht. Zo zitten in de Raad van Bestuur vertegenwoordigers van de verscheidene hogescholen. Maar hoe verloopt de samenwerking precies?

De Gentse Fietsvertegenwoordiging

Fietsen in de Fietsambassade

De Fietsambassade is een vzw van de stad die inzet op het promoten van de fiets. Via de inzet van sociale tewerkstelling probeert de vzw de fiets als duurzaam vervoersmiddel te stimuleren en faciliteren. In de praktijk komt het erop neer dat daar fietsen worden hersteld of verhuurd. Daarnaast zorgen zij ervoor dat de fietsstallingen onderhouden en indien nodig ook ontruimd worden.

Ontruimen die handel

Voor dat laatste werken ze samen met onze zorgdragende universiteit die de vaak overvolle fietsstallingen aan de Fietsambassade doorgeeft. De UGent labelt alle fietsen en degene die enkele weken later nog gelabeld zijn, worden naar het fietsdepot gebracht. Zo hoopt Milieuadviseur Mobiliteit en Energie Pieter Van Vooren dat de capaciteit die ze ter beschikking stellen ook ter beschikking blijft. Lag je toevallig twee maanden in het ziekenhuis en is je fiets weggenomen? Geen nood, mits een bewijs kan je die in het fietsdepot tot drie maanden na de ontruiming terug ophalen.

Voor tien euro extra fiets je de Jozef Plateaustraat net iets gemakkelijker op

Het einde van de gele fiets

Maar je kan er ook fietsen huren. Voor een fiets zonder versnellingen betaal je 60 euro per jaar. Zoek je iets met wat meer comfort? Voor een extra 10 euro fiets je de Jozef Plateaustraat net iets gemakkelijker op. Is je fiets gestolen en zoek je tijdelijk een nieuwe fiets? Dan kan je ook voor drie maanden een fiets huren. “Studentikoze prijzen”, volgens Nico Vandeputte, stafmedewerker aan de Fietsambassade. Dit academiejaar wordt er geïnvesteerd in de vernieuwing van de fietsvloot. “Op die manier willen we binnen een paar jaar bereiken dat elke student met een fiets rondrijdt die minder dan vier jaar oud is.” Dat betekent (jammer genoeg, red.) het einde van de gele fiets. Maar niet getreurd, want anders, beter, sneller en heter is de groene fiets!

Ander beter, sneller heter: de groene fiets

Helemaal naar de kloten

Na een gekke nacht de gracht ingereden en een platte band? Fietsambassade to the rescue! Studenten hebben immers een korting van 10% bij fietsherstellingen. “Onze prijzen volgen ongeveer de marktprijzen. We moeten erover waken dat we niet marktverstorend werken, maar zorgen dus wel voor een kleine korting”, weet Vandeputte. “We zijn dus zeker niet duurder, maar ook niet goedkoop. De student zal bij ons sowieso niet meer betalen dan bij een fietsenmaker.” Interessant voor mensen met een huurfiets is dat alle kosten die te maken hebben met slijtage, zoals remblokjes of een ketting, in de huurprijs inbegrepen zijn.

Een kanttekening

Vroeger konden studenten ook zelf bij de fietspunten aan hun fiets werken, zodat ze enkel de onderdelen moesten betalen. Jammer genoeg is de DIY sinds dit jaar niet meer mogelijk. “De student die zelfstandig aan zijn fiets wilde werken, had vaak bijkomende hulp nodig”, zegt Vandeputte. “Daarom hebben we ervoor gekozen om ons eerst toe te leggen op het vernieuwen van onze fietsvloot en onze fietspunten.” Gelukkig is de Fietsambassade zich van de kritiek bewust. “In de toekomst willen we de DIY wel terug implementeren, maar we willen eerst onze fietspunten uitbouwen om nadien de do-it-yourself te optimaliseren.”

Fietspunten

Voorheen kon men anderzijds voor het repareren van een fiets enkel bij het fietsherstelpunt op de Kattenberg terecht, die beperkte openingsuren had. Omdat wij studenten het natuurlijk altijd super druk hebben, zijn er nu meer fietspunten geopend. Het Fietspunt in Gent-Centrum is zelfs 7 op 7 open! Gijzelt je prof je tot 18u? Dan heb je nog een uurtje om je fiets in fietspunt aan Gent Sint-Pieters te laten herstellen. De ultieme millennials kunnen anno 2019 nu ook op hun smartphone een fiets huren en betalen, waarna die enkel nog opgehaald dient te worden.

Laat je niet omverrijden

Ook onze Alma Mater doet inspanningen. De Gentse Studentenraad subsidieert elk jaar zo’n 50.000 euro. Op de Brug komen er opnieuw fietsenstellingen. Deze zullen wel enkel maar open zijn tussen 11u en 15u, speciaal voorbehouden voor Brug-eters dus. Daarnaast worden er 80 nieuwe plaatsen bij het UFO voorzien. De handige harry’s onder ons kunnen hun fiets zelf herstellen aan de verschillende fietspalen, zoals op de Coupure en de Sterre. De sukkels met niet zo strak opgepompte banden kunnen deze ook zelf oppompen aan de verscheidene fietspompen aan de campussen.

Maandelijks je banden oppompen bespaart je heel veel pech

Het is tevens de grootste tip die Vandeputte ons meegeeft: “Maandelijks je banden oppompen bespaart je soms heel veel pech.” Pompen geblazen dus!