Best of: Veggieburgers

Garden Gourmet Incredible Burger

Deze burger is niet enkel vegetarisch, maar ook ideaal voor de veganistische student! Garden Gourmet heeft zich na de lancering van de 'Beyond Burgers' van zijn beste kant getoond met deze dierenleedvrije vleesvariant. Niet alleen is de 'Incredible Burger' een uitschieter op het vlak van smaak, de producenten hebben ook gezorgd voor een rode vloeistof die uit de burger loopt. Net alsof het bloed is. Brrr. Een minpuntje bij deze burger is dat de prijs eerder aan de ondemocratische kant is voor de gemiddelde student. Dit grapje kost je namelijk drie een halve euro in de plaatselijke supermarkt. Nog een keerzijde van deze hoop op een vleesvrije maatschappij is dat 'Garden Gourmet' recent is overgekocht door de beruchte multinational Nestlé. Hierbij zal u dus uw morele waarden tegen uw hongergevoel moeten afwegen. Wat wel zeker is, is dat deze burger op het vlak van smaak wel degelijk een plaatsje in de Best of verdient!

Garden Gourmet à la Marocaine

Ook deze burger op Marokkaanse wijze verdient zeker en vast zijn plek in de Best of. Het is een van de nieuwste creaties van 'Garden Gourmet', gemaakt op basis van linzen, aubergine en geitenkaas en zit boordevol smaak. Op de verpakking vind je ook wat informatie over de positieve impact op het milieu bij het kiezen voor een vegetarische maaltijd. Zo verminder je bijvoorbeeld de CO2-uitstoot met 80 kg per jaar, als je één keer per week deze groenteburger of een ander vleesvrij alternatief eet. Voor mensen die op zoek zijn naar een vleesvrije burger die toch nog altijd naar vlees smaakt, is dit wel niet de juiste keuze. Ben je echter op zoek naar een gezond alternatief dat lekker zuiders smaakt, dan is deze Mighty Moroccan-burger helemaal geschikt voor jou. Je vindt deze burger, net als de 'Incredible Burger', voor ongeveer drie een halve euro in de Delhaize, Carrefour en Albert Heijn in Gent, samen met het verdere uitgebreide assortiment van ‘Garden Gourmet’.

Quorn Southern Style Burgers

Met een krokante rand en zachte binnenkant is de burger van Quorn (een merknaam voor mycoproteïne, red.) ideaal voor de vegetariër die toch nog van de smaak van vlees wil genieten. De gelijkenis met kip is treffend, in die mate dat men spontaan de verpakking er weer bijneemt om toch maar zeker te zijn dat er écht geen vlees in te vinden is. Het enige wat deze burger weghoudt van de titel ‘perfect’ is de ironische conclusie dat het eigenlijk niet zo goed past tussen een broodje. Het is dus geen typische burger, maar dat neemt zeker niet weg dat het zijn plek dubbel en dik verdiend heeft. De fantastische smaak en bescheiden prijs, waar je zelfs een dubbel exemplaar voor krijgt, werken alleen maar in het voordeel van de 'Southern Style Burger'. Zeker aan te raden voor elke vegetariër die kip mist, maar niet optimaal in het gezelschap van een broodje.

Linzen- en Bloemkoolburger

Deze eco-luxeburger uit Het Natuurhuis kan je kopen zonder verpakking als je zelf een potje meeneemt. De burgers zijn te verkrijgen aan de verstoog voor € 24 per kilo of ongeveer € 3,10 per groentenhockeypuck. De hoofdingrediënten zijn bloemkool en linzen, geen vleesvervangers met ingewikkelde namen hier. De stukken bloemkool zijn vrij groot, wat zorgt voor een variatie in textuur, maar echt krokant is hij niet. Hij behoudt zijn vorm goed tijdens het bakken en vormt een knapperig korstje, zoals je zou verwachten van een burger uit deze prijsklasse. Hij werd niet droog of smaakloos bevonden. Integendeel, een frisse groentensmaak met notenknipogen door de linzen. Naast vegetarisch is de burger ook geheel veganistisch. De burger is vrij zwaar, maar ook net te bol om tussen een broodje te verorberen. Een ideale uitdaging voor mensen met een groot bakkes dus. Zie ook het gezegde: "Amai, jij hebt een groot bakkes, daar past een natuurhuisburger met broodje in!"

Garden Gourmet Mini Deluxe Burger

Hier is ie weer, en wat een afsluiter van de Best of: Garden Gourmet. Het (toch voor de overname) Nederlandse bedrijf scoort fantastisch op de tests. De Mini Deluxe Burgers zijn bijna niet te vergelijken met volslankere modellen. Integendeel, ze vormen voor vegetariërs met heimwee naar warmere en betere tijden een ware lekkernij die ook vleeseters zal overhalen om “Mag ik nog een stukje proeven?” te vragen. Je kan deze kleine rakkers van bescheiden grootte dan misschien wel niet tussen twee gigantische buns plaatsen, dat zegt nog niets over hun smaak. Ze zitten bomvol kruiden, bevatten zowel soja- als tarweproteïnen en smaken naar barbecue op een zwoele zomeravond. De burgertjes zijn het beste te consumeren met een delicaat rood wijntje, eventueel met bloemkool en een in tijm en rozemarijn gehuld ovengebakken aardappeltje. Klein, maar zéér fijn. Volgens Hollandse adviezen zijn ze ook wel eetbaar bij een salade of ‘lekker voor een broodje hamburger’, maar dan best in een piccolo.