Schamper Times: Interview met Gülsüm Gücenmez

Nog voor de start van het academiejaar hadden wij de kans om enkele vragen te stellen aan de nieuwe voorzitster van de Gentse Studentenraad, Gülsüm Gücenmez. Vol enthousiasme stond ze ons te woord in de Therminal.

Gulsum Gucenmez

Wat betekent het voor jou om studentenvertegenwoordiger te zijn?

"Het is misschien niet echt een goede manier om te starten met dit interview, maar ik weet niet waarom ik aan studentenvertegenwoordiging doe. Ik doe het gewoon en ik haal er mijn voldoening uit. Het is misschien een streven naar een ideale omgeving, een ideale universiteit, een ideale wereld. Wellicht is dat mijn drijfveer. Ik vind het ook gewoon belangrijk om aan een instelling waar ik studeer en waar veertigduizend andere studenten studeren, de belangen en meningen van die studenten te vertegenwoordigen en een zekere inspraak te kunnen hebben in het beleid van die instelling. Dat is heel belangrijk, want wij studeren vijf jaar, of iets meer of minder, aan deze instelling. Dat is toch wel een impactvolle periode in je leven."

Je vermeldde te willen streven naar een ideale universiteit. Is er een specifiek doel of specifiek project dat je wilt realiseren of bereiken in jouw jaar als voorzitster?

"Wel, aangezien mijn functie niet inhoudelijk is, is het eigenlijk aan mijn team om te kijken wat zij willen verwezenlijken dit jaar. Maar tijdens de verkiezingsvergadering werd mij de vraag gesteld 'Op welke manier wil je duurzaamheid naar de AV (Algemene Vergadering, red.) brengen?' en ik betrapte mezelf erop dat ik daar eigenlijk niet veel over weet. Dus ik denk wel dat we dat komend jaar op een manier in het beleidsplan zouden moeten krijgen, om daar verder mee te onderzoeken wat er allemaal leeft aan de UGent. Zo kunnen we die mensen die al bezig zijn met duurzaamheid vinden en betere connecties met hen leggen zodat we in de toekomst meer en beter kunnen samenwerken."

Je zegt dat het aan jou is om je team te ondersteunen om hun ambities te verwezenlijken. Maar naar welke van de dossiers die zij al willen realiseren, kijk jij vol verwachting uit?

"Dat is een heel moeilijke vraag, vind ik. Momenteel misschien ‘mentaal welbevinden’, met het recente persbericht. We hebben een nieuwe beleidsverantwoordelijke daarvoor, Djahid (Benafla, red.), die dit vol enthousiasme zal overnemen van Nicky (Vandeginste, red.). Dat is echter niet het enige belangrijke dossier, er zijn nog zo veel andere waar ik naar uitkijk."

Misschien even echt dromen. Mocht je één keer, voor één iets, totaal carte blanche krijgen; wat zou je dan veranderen aan de UGent?

"Als ik rekening hou met veel medestudenten, misschien de Brugspaghetti. Ik denk dat ik daar heel veel mensen gelukkig mee zou maken."