(R)evolutie van de Brug

De Brug is het grootste studentenrestaurant van de UGent en wordt op dit moment gerenoveerd. Tot voor kort kon je er een avondmaal verorberen voor een studentikoos prijsje. Het aanbod is groot en gevarieerd en meestal lekker: van greasy pizza en vol-au-vegan tot ecologische broodjes en crèmekes à la mémé. Maar de heropening is een week uitgesteld, what’s going on?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog sloegen drie hoogleraren de handen in elkaar om een organisatie gericht op sociale voorzieningen voor studenten op te richten. Dit sociale project kreeg de naam ‘De Begunstigers van de Rijksuniversiteit Gent’, waaruit de afkorting ‘B.R.U.G’ voortkomt. Het project had drie dimensies; een jobdienst, een kamerdienst en een restaurant.

Door de jaren heen heeft De Brug veel functies gekend. Sinds het einde van de jaren 50 werd het het studentenrestaurant dat het nu nog steeds is. De laatste ontwikkelingen begonnen in juni 2018, toen gingen er verbouwingen van start. Deze zullen waarschijnlijk ten einde lopen in oktober 2019, als er niet nog meer vertragingen optreden.

Huidige werken aan de brug

Het vele lawaai en stof in en rond de Brug creëerden een hoog verwachtingspatroon. Vragend om informatie stuurden alle arbeiders ons door naar de chef. Die beweerde dan weer dat de werknemers onjuiste informatie zouden doorgeven. Met hem praten was echter ook geen succes. Hij haalde het anker op en weg was hij.

Uiteindelijk werd er contact opgenomen met de projectcoördinator Michaëla Geenens. Zij geeft ons een rondleiding met bijhorende duiding. “De werken beperken zich voorlopig tot de constructie van een nieuwbouw palend aan het bestaande restaurant. Ernaast wordt een herenhuis gerenoveerd en omgebouwd tot kantoren waar het personeel in zal worden ondergebracht.” Het prijskaartje van dit project? Voorlopig 4.259.400. EUR.

Er staat reeds een toiletcontainer buiten als vervangend urinoir

Hoe De Brug eruit zal zien, daar is het nog even op wachten. De opening zal ten vroegste plaatsvinden op 30 september, een week na de initieel vooropgestelde openingsdatum.

Waarom zo veel moeite?

De huidige werken zijn ontsproten uit de motivatie om de consumptie-en-productiecapaciteit van het restaurant te vergroten. Dat was nodig voor zowel de veiligheid als om de sluiting van Resto Sint-Jansvest op te vangen. Men ambieerde een optimalisatie van de ruimte en sociale impact. Het studentenrestaurant was namelijk zo populair dat mensen vaak tot op straat moesten aanschuiven.

Om de capaciteit van het studentenrestaurant en het gebouw uit te breiden, komt er een nieuwe cafetaria die verbonden zal zijn met de 'oude' Brug. De koude keuken wordt vervangen en verbonden met een terras buiten en met het verdiep boven. Om de flow tussen deze verschillende eenheden te optimaliseren, werden plannen voor een nieuw trappensysteem en het openbreken van bestaande ruimtes in het leven geroepen. Zo komt er meer ruimte binnen in het gebouw en erbuiten. De ruimte erbuiten zou dan voor publieke aangelegenheden kunnen dienen. Tijdens de activiteiten zal het plein in de eerste plaats vrijgehouden worden om een gevoel van openheid te creëren. De fietsenstalling wordt dan ondergebracht in het ondergrondse gedeelte.

Die sfeer van openheid wordt ook doorgetrokken naar de esthetiek van het restaurant binnen. De nieuwe delen zullen een uitzicht bieden over het open plein vanuit het restaurant zelf. Er worden ook nieuwe goederenruimtes aangelegd aan de voorkant, dit om het studentenplein vrij te houden van leveringen. Het nieuwe gedeelte zal steeds verbonden blijven met het oude deel door middel van een X-trap. Het doel hiervan is interconnectie en doorstroom. Zo zal ook de brandveiligheid beter gegarandeerd worden. De kost hiervoor is een vertraging tot minstens 21 oktober. De schuldigen zijn het sanitair en de fundering van de X-trap; deze hebben vertraging opgelopen, waardoor de opening zal plaatsvinden in een werfsituatie. Er staat reeds een toiletcontainer buiten als vervangend urinoir. De projectleidster wees er wel op dat het sanitair prioritair is, maar ze nog geen zicht heeft op de afwerking hiervan.

Niemand eet graag tussen het stof

Een groter probleem tijdens deze voorlopige toestand is de toegankelijkheid voor mensen met een fysieke beperking. Zij zullen voorlopig enkel via de nooduitgang en onder begeleiding binnen kunnen. Op termijn wordt wel een lift voorzien die parallel loopt met de trap.

Deze uitbreiding bevat ook extra dienstverlening voor en na de maaltijden. Er zal in de resto's ruimte voorzien worden waar er gestudeerd, vergaderd of verbroederd kan worden. Ook kunnen er meetings of groepswerken plaatsvinden. Tijdens de examens wordt er ruimte voorzien om tot in de late uurtjes kennis op te slorpen.

Wrap Up

Onze geliefde Brug zal dus pas op 30 september heropenen. De eerste week van het academiejaar zullen we bijgevolg in Resto Kantienberg moeten doorbrengen. Hopelijk zijn de werken dan wel af, want niemand eet graag tussen het stof.

Deze werken zullen echter niet de laatste zijn in de Sint-Pietersnieuwstraat. In de tweede fase zal er een verdere ontmanteling plaatsvinden van het gebouw en de aanpalende huizen. Daarnaast zal er een tuinterras komen, maar daar zullen we nog wel even op moeten wachten.

Bericht:
Kennis opslorpen? Dat klinkt heerlijk! Smak