Prof Préféré: Stijn Baert

Die ene van historische kritiek, die andere van biomechanica en ook nog dingske van verbintenissenrecht. De UGent barst van de professoren. Wie zijn ze en wat doen ze? Maar vooral: wat drijft hen precies? Een exclusieve kijk in de wereld van onze Prof Préféré.

Stijn Baert (34) is professor aan de UGent en de UAntwerpen. Hij doet onderzoek in het brede veld van de arbeidseconomie en is geregeld te gast in televisieprogramma’s als 'Terzake' en 'De Afspraak'. Wij voerden met de man gezellig thuis een uitvoerig gesprek.

Is er een eigenschap die je zelf niet of in mindere mate hebt en je wel zou willen bezitten?

"Ik zou heel graag wat meer sociale energie hebben. Als ik een keer naar een receptie ben geweest, dan heb ik genoeg praatjes gehad voor een hele week. Dat zou ik graag anders willen. Vooral wanneer ik mensen tegenkom die ik heel graag heb, geeft hun dat soms het gevoel dat ik ze niet waardeer. Ik kom bijvoorbeeld vaak in het studentenrestaurant, maar loop mensen dan vlug voorbij met een halve 'goeiedag'. Op zulke momenten zou ik graag een minuut langer de sociale energie hebben om dat contact waardevol te maken. Een beetje minder sociaal geconstipeerd zijn, eigenlijk."

"Ik wil wel graag een anti-netwerker blijven. Mensen die overal met iedereen gaan babbelen in de hoop dat die gesprekken hun ooit iets zullen opleveren vind ik verschrikkelijk. Ik steek die tijd en energie veel liever in mensen die me écht boeien.”

Welke app gebruik je het meest op je smartphone?

"Ik heb nog zo’n baksteentelefoon. (lacht) Ik heb ooit een smartphone gehad, maar die heb ik weggedaan omdat ik overprikkeld was. Wanneer ik van mijn bureau naar de bakkerij liep, gewoon het Sint-Pietersplein over, was ik ondertussen mijn mails nog aan het checken. Hiermee kan je alleen maar smsen of bellen, en dan is de keuze snel gemaakt. Ik sms vrij veel, ook omdat bellen me veel energie kost. Ik heb wel een tablet, en daarop maak ik vrij veel gebruik van YouTube. Daarop staat een playlist voor onder de douche, bijvoorbeeld. In een eerdere reeks in Schamper vertelde ik al dat ik nogal fan ben van de eerste acht seizoenen van ‘FC De Kampioenen’ en die kan ik er ook gratis op bekijken."

"Ik ben nogal een gewoontedier. Ontbijten en de krant lezen, zo mag elk weekend beginnen"

Jouw ideale manier om het weekend mee te beginnen. Wat is die?

“Bij mij is dat vrij eenvoudig. Bij de Superette een granenbrood kopen en dat dan voor twee derden opeten tijdens het lezen van de kranten. En dan dat laatste één derde insmeren met choco voor mijn lief. (lacht) Ik ben nogal een gewoontedier, dus ik hoef niet alles gezien of beleefd te hebben en niet overal ter wereld geweest te zijn. Ik vind het veel interessanter om in Gent of Brussel rond te hangen. Ontbijten en de krant lezen, dat is voor mij ideaal. Dat mag elke zaterdagochtend zo zijn.”

Waarvoor mag men jou 's nachts wakker maken?

“Iedereen die goed voor me is en me nodig heeft, mag me ‘s nachts wakker bellen. Ik ben niet zozeer een grote gever, maar wel een grote teruggever. Als iemand speciale moeite voor mij doet of voor mij kiest wanneer het er echt om gaat, dan zal ik ervan genieten om hem of haar minstens evenveel terug te geven. Loyaliteit is voor mij echt een kernwaarde. Ik heb een grote harde schijf in mijn hoofd voor al wie me kansen gaf.”

Volg professor Baert op Twitter via @Stijn_Baert.

Lees het volledige interview met Stijn Baert in de longread versie op onze website. Klik hier.