Zwartepietendiscussie begint dit jaar vanaf eind mei

De zomer is nog niet van start gegaan, maar sommigen onder ons verlangen stiekem al weer naar de knusse herfstperiode en kunnen amper wachten om zich weer te omringen met fleece dekentjes, warme chocomelk en natuurlijk prachtige, jarenoude familietradities zoals de zwartepietendiscussie. Voor deze mensen hebben wij goed nieuws, want de zwartepietendiscussie zal dit jaar al vanaf eind mei van start gaan. Tot nu toe wakkert het debat telkens pas aan wanneer het net te laat is: namelijk rond eind oktober, wanneer de Sint alweer onderweg is met zijn stoomboot vanuit Spanje. Onmiddelijk na zes december verliest het onderwerp zijn relevantie en wordt het weer een jaar opgeborgen, waardoor de Sint ook hierna geen druk ondervindt om ook werkelijk iets te doen met alle kritiek.  Door de discussie nu alvast leven in te blazen, hoopt men dat de Sint genoeg maatschappelijke druk ondervindt om zijn bedrijf nog voor zijn vertrek uit Spanje aan te passen aan de wensen van de huidige maatschappij. Op deze manier hoeft er tijdens de Sinterklaasperiode zelf geen discussie meer gevoerd te worden en blijft het feest leuk voor de kinderen. Toch hoeft u niet te vrezen voor weken vol verbeten strijd middenin uw zomervakantie: de zwartepietendiscussie kan ook een gezellig familiegebeuren zijn. Zo organiseert de stad Gent gedurende de hele maand mei en juni in de Blaarmeersen ‘PietBar’, een gezellige zomerbar waar onder het drinken van een cocktail voluit gekeuveld kan worden over dit heikelijke onderwerp. Uren aan gespreksstof onder de warme zomeravondzon verzekerd!