Schamper Times

Studentenvertegenwoordigers heb je in alle soorten en maten, maar één ding hebben ze gemeen: ze proberen er in allerhande commissies, raden en organen over te waken dat de belangen van iedere student behartigd worden. Quis custodiet ipsos custodes? Een tweewekelijkse update in het reilen en zeilen van onze stuvers.

Analytisch leren

Met het vooruitzicht op het nieuwe leerplatform Ufora, de opvolger van Minerva, wordt ook nagedacht over verdere incorporatie van de nieuwe technologieën die deze tijden te bieden hebben. Learning analytics is een van deze technologieën. Daarbij worden gegevens van studenten en hun context verzameld en geanalyseerd. Het doel hiervan is het leerproces van studenten te begrijpen en te optimaliseren. Op deze manier kan men bijvoorbeeld leerpaden aanpassen aan individuele studenten, afhankelijk van eerdere prestaties in voorgaande stappen. Dit ziet er misschien rooskleurig uit, maar er is (zoals wel vaker bij de mooie nieuwe technologieën) een keerzijde van de medaille. Een grote bezorgdheid onder studenten is de privacy. Het is immers belangrijk dat de ingezamelde data niet zomaar bij iedereen terecht kunnen komen, niet eeuwig bewaard blijven en een concreet doel hebben. Op deze manier kan iedereen maximaal profijt halen uit wat learning analytics ons te bieden heeft.

Pennen neer

Laptops open. De Gentse Studentenraad komt met een standpunt over het verplicht gebruik van laptops. Hiermee steunen ze de UGent in de zoektocht naar nieuwe leermethoden. De studentenraad benadrukt de voordelen van het gebruik van laptops. Dit stelt studenten in staat om sneller notitie te nemen, en makkelijker digitaal lesmateriaal te bekomen. Aan de andere kant zijn er niet te onderschatten bezwaren. Het zal voor niemand een verbazing zijn dat het gebruik van laptops een extra afleiding inhoudt. Je kent het wel: je opent je laptop om aan je paper te werken en plots ben je naar het tweede seizoen van je favoriete serie aan het kijken. Dit is echter lang niet de enige bezorgdheid. Het verplichten van laptops zou, wegens de kostprijs, een extra drempel kunnen vormen om aan de universiteit te gaan studeren. Daarbovenop is het ook belangrijk op te merken dat niet alle laptops geschikt zijn om mee te nemen naar de les en niet elke les geschikt is om een laptop te gebruiken. Niet alle gebouwen van de UGent zijn hiervoor geschikt. De tafeltjes zijn zo al te klein om er een cursus, een koffie en een pennenzak op te zetten. Laat staan dat daar nog een laptop bij kan. Het is met de huidige voorziening in de aula’s ook onmogelijk om voldoende laptops op te laden. Een ander probleem dat de kop opsteekt zijn examens: tijdens de examens is het voor iedere student belangrijk in een vertrouwde omgeving te werken. Daarom zouden examens op de eigen laptop kunnen gemaakt worden, hetgeen niet altijd even evident is. De Gentse Studentenraad concludeert dat het verplicht gebruik van laptops op universitair niveau waarschijnlijk te grootschalig zal zijn. Ze ziet het eerder als een project op facultair niveau, of op niveau van individuele vakken.