Intellectuele rechten

De UGent heeft ontdekt dat er auteursrecht rust op lesnotities. Eenvoudig uitgelegd en met enige overdrijving: de student is slechts secretaris van de prof. De een denkt, de ander schrijft. En de UGent is geen fan van het open-office-model der kantoorinrichting. De secretaris-student dient zich te verbannen naar een eenzame kantoorcel, waar hij misschien nog net een kopie van zijn schrijfwerk mag toesteken aan zijn buur, maar zeker niet de neerslag van ‘s profs intellectuele arbeid mag meedelen aan het secretarissencollectief. Jawel, uw studentenvereniging is crimineel wanneer ze notities van uw medestudenten vrij toegankelijk aanbiedt op haar website.

Delen in een besloten Facebookgroep mag wel nog. In een Discordgroep dus waarschijnlijk ook. Misschien is het zelfs verstandig om verschillende graden in de groep in te stellen, zodat enkel wie het echt verdient bij de notities kan. De egalitaristische rebellen kunnen zich dan verlaten op het illegaal downloaden. Op zich een goede zaak: dan kunnen ze er ineens ebooks van maken, en zijn we van dat papier verlost.

De student is slechts secretaris van de prof

Het is een zaak een recht te hebben (hoewel ik over het bestaan van het recht al mijn twijfels heb), en een andere erop te staan dat het recht wordt afgedwongen. Ik geloof niet dat veel professoren menen dat kennis van hun Woord beperkt moet blijven tot enkele uitverkoren scribenten die het uit hun eigen mond vernomen hebben.

Is de UGent iets anders van mening, dan raad ik de universiteit aan ineens consequent te zijn. Verbied antwoorden op examens die niet uit de cursus komen. In ieder antwoord-buiten-de-lijntjes schuilt een schending van het auteursrecht.