Cult-Uur

Kompass Gaatpass Klub

De commotie rond Kompass Klub blijft nieuwe wendingen kennen. Nadat burgemeester Mathias De Clercq op twaalf maart de feesttempel vlakbij de Ghelamco Arena sloot naar aanleiding van problemen met drugs, is Kompass Klub zelf naar de Raad van State gestapt. De maatregel van sluiting die voor vier maanden zou gelden, werd geschorst omdat die onvoldoende gemotiveerd was. De sluiting had voor veel opspraak gezorgd. Jens Grieten van Kompass zei dat ze steeds hebben opengestaan voor samenwerking en dialoog en dat ze dus helemaal niet akkoord gaan met de acties van de burgemeester. Culturele instellingen hadden ook hun bezorgdheid geuit over hoe deze trend - want het zou lijken op een herhaling van de sluiting van de Decadance - zich zou verder zitten in de rest van het Gentse nachtleven.

Dies Culturis

Zoals elk jaar werden op Dies Natalis enkele eredoctoraten uitgedeeld. De culturele noot was dit jaar het eredoctoraat voor Frances Morris, directeur van Tate Modern in Londen. De reden voor die eer is dat zij een ontegensprekelijk rolmodel zou zijn in een wereld die nog steeds zeer mannelijk is. Zelf heeft ze doorheen haar loopbaan vaak extra aandacht geschonken aan vrouwelijke kunstenaars. Morris is sinds 1987 verbonden aan Tate Modern, het Britse museum voor internationale moderne en hedendaagse kunst. Ze zet zich verder in om meer aandacht te geven aan kunst van buiten Europa binnen de kunstgeschiedenis. In 2000 nam ze ook het initiatief om tentoonstellingen thematisch eerder dan chronologisch te organiseren, waarin hedendaagse werken vertoond werden naast werken uit een andere periode in de kunstgeschiedenis. Dit was iets dat aanvankelijk op veel kritiek stootte, maar wordt nu als methode door musea wereldwijd toegepast.

Het Beyoncé-effect

In het Louvre zijn de bezoekersaantallen het afgelopen jaar met een kwart gestegen. Ruim 10.2 miljoen ging er even langs, en zo behoudt het instituut netjes zijn statuut als bekendste en populairste museum ter wereld. De curatoren weiden de stijging aan meerdere factoren maar vooral aan één ding: de music video van Apeshit van The Carters, oftewel Beyoncé en Jay-Z. Deze video kwam uit in juni 2018, net op tijd voor een kleine boost in de bezoekjes tijdens de zomer en het najaar. De andere factoren waren enerzijds de veelbelovende exhibitie rond Eugène Delacroix en anderzijds de afnemende angst die bestond sinds de aanslagen in 2015. Bekendheden en popcultuur lokten overigens ook op andere plaatsen de massa naar musea. Zo zorgden de Obama’s voor extra aandacht naar de National Portrait Gallery in Washington en brak het Victoria & Albert Museum in Londen eigen records dankzij Winnie The Pooh.

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen